TOK AFFÆRE: Mariann Aarnes (bildet) fikk hevet kjøpet i løpet av noen minutter.

Golfen hadde vannlekkasje:

Mariann fikk heve kjøpet på dagen

– Jeg var temmelig krass da jeg snakket med bilforhandleren. Jeg har aldri før vært så tydelig mot noen, sier Mariann Aarnes.

Publisert Sist oppdatert
BILKJØPER: Mariann Aarnes.

I begynnelsen av november i år kjøpte Mariann Aarnes fra Løten en seks år gammel Volkswagen Golf fra bruktbilforhandleren Autotal på Oppdal i Trøndelag.

Men bare noen få timer etter at hun hadde overført kjøpesummen på 159.000 kroner, og før hun fikk overlevert bilen, fikk hun vite om bilens forhistorie.

Tidligere i høst avsa Trøndelag tingrett en dom hvor den forrige eieren, Katinka Nilsen i Drammen, fikk heve kjøpet på grunn av vannskade på bilen.

– Da jeg kjøpte bilen, sa bilforhandleren til meg at det er en bra bil, og at det ikke er noe feil med den. Det sto heller ingenting om vannskaden i annonsen for bilen, forteller Aarnes til Motor.

Lynraskt

Men da hun fikk vite om problemene med bilen, gikk det lynraskt.

– Med bistand fra NAF skrev jeg en epost til bilforhandleren, hvor jeg sa at jeg vil heve kjøpet. Seks minutter senere ringte de, og i løpet av den samtalen godtok de å heve kjøpet, sier Aarnes.

Servicelederen hos en merkeforhandler sa i tingretten at det er en betydelig risiko for at vannskadene kan føre til følgeskader og senskader i det elektriske systemet, som kan være skumle.

Bilforhandleren markedsførte likevel bilen, da Katinka Nilsen kjøpte den, som en «flott» bil som skulle være «godt vedlikeholdt» og med «full servicehistorikk».

– Jeg var sint da jeg snakket med bilforhandleren. Jeg var egentlig temmelig krass. Jeg har aldri før vært så tydelig mot noen. Når noe betegnes som skummelt, er det jo utrolig at forhandleren later som ingenting når de selger bilen til meg, sier Mariann Aarnes.

VANNLEKKASJE: På dette bildet tatt før kjøpet ble hevet i tingretten, ser man tydelig hvor det har vært fuktig.

– Uprofesjonelt

Motor har spurt bruktbilforhandleren hvorfor de ikke informerte om vannskadene da de solgte bilen til Mariann Aarnes.

Daglig leder Per Inge Maridal skriver i en epost at han ikke vil svare på spørsmål.

Mariann Aarnes forteller at etter telefonsamtalen tok det kort tid før hun fikk også skriftlig bekreftelse på at kjøpet heves, og dagen etter var pengene tilbake på kontoen hennes.

– De lurte på om jeg ville kjøpe en annen bil av dem. Men jeg sa at jeg nok ikke er interessert i det. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere biler av dem. Jeg synes det er uprofesjonelt at de ikke informerte meg om hva som har skjedd med bilen.

Ny annonse

Nå har bilforhandleren lagt ut bilen til salgs på nytt. Nå informerer de om tidligere lekkasje, samtidig som de hevder at forholdet nå er utbedret.

Daglig leder Per Inge Maridal vil heller ikke svare på spørsmål om det, utover:

– Dersom noen av våre kunder skulle være misfornøyd med bilen de har kjøpt av oss, forsøker vi å løse en eventuell konflikt med kunden, skriver Maridal i en epost til Motor.