MIN BIL: Forfatter Tom Egeland har kjørt Toyota så lenge at han ikke husker sist han hadde feil på bilen.

10-punktsjekken med forfatter Tom Egeland:

«Bilhold er og blir dyrt åkkesom»

Tom Egeland er en av de privilegerte bileierne som har fått kjøre drømmebilene sine. Nå triller forfatteren rundt i en bil han ikke husker navnet på.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrkjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. I dag: Forfatter Tom Egeland.

Du kan lese tidligere 10-punktsjekker her!

Vi introduserer nå en ny ukentlig spalte hvor kjente nordmenn gir råd om bilholdet!

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

Absolutt ingen anelse! Jeg leaser en elektrisk Toyota som heter noe jeg aldri husker navnet på – vent litt: bZ4X er det. Tenk å kalle en bil noe sånt!? Utgiftene blir jo leasingkostnaden, batteriladingen, forsikringen og løpende verkstedregninger etter selvpåførte lakkskader. Og så bompengeringen rundt Oslo, så klart. Det koster det det koster. Forøvrig aner jeg heller ikke hvor mye en liter melk koster.

Tom Egeland (64)

  • Tom Egeland, tidligere journalist og redaktør, har jobbet i Vi Menn, Aftenposten og TV 2.
  • Forfatter av et tjuetalls romaner som er oversatt til 25 språk, mottatt flere litterære priser bl.a. Rivertonprisen og Riksmålsprisen, leder i Riksmålsforbundets Gullpennen-jury, tidligere president i Rivertonklubben og tidligere bokanmelder i VG.
  • Gift, 3 barn, 3 barnebarn, hund.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

I alle herrens år har vi kjørt RAV 4 og vært veldig fornøyd. Toyota er kanskje en kjedelig bil, men de går jo aldri i stykker. Tror knapt nok jeg har hatt mekanisk feil på dem de siste tjue årene. I hvert fall ikke mine biler. Men da vi skulle ha ny bil i fjor, var tiden inne for en el-bil. Jeg har ingen gode råd å dele. Å kjøre bil koster. Enkelt og greit. Det jeg sparer mest på, er å ikke skrape inn i søyler i parkeringshus.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

At det var? Altså. Om sommeren hender det jeg håndvasker bilen, men som regel kjører jeg innom den lokale bensinstasjonens børstevask. Altfor sjelden, når sant skal sies, men hvis jeg ser det er kø, gidder jeg ikke å stå og vente i en halvtime. Polering? Det kan du tro jeg gidder! Men jeg leverer den til service når jeg skal.

Edderkopp, nei takk!

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du? 

Etter å ha hatt dekkene i garasjen i alle herrens år, har jeg gått over til dekkhotell. Veldig behagelig. Dessuten slipper jeg det årlige sjokket når jeg skal løfte inn siste dekk i bilen og oppdager en edderkopp på størrelse med en tarantell inni dekket. I gamle dager skiftet jeg til sommer- og vinterdekk selv, men det er jo et ork! Så de siste 30 årene har jeg betalt for å få dem skiftet. 

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

Lenge siden jeg har kjøpt bruktbil. For å være på den trygge siden, velger jeg alltid en forhandler. Og de siste årene har jeg kjøpt en ny bil når tiden var inne for å bytte. Jeg bytter vel bil hvert femte år eller så.

Litt gubbete?

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

Bilen står trygt parkert i garasjen. Sommerstid står den nok mye ute på gårdsplassen, men om vinteren er det greit å slippe å skrape rutene fri for is. Presenning har jeg aldri brukt. Sikkert smart, men er ikke det litt gubbete? 

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste...) hvis pengene ikke var en begrensning?

Egentlig ikke. Tidligere måtte jeg ha hengerfeste, men jeg oppdaget at jeg trengte hengeren maks en gang i året. Men oppvarmet ratt er deilig når det er kjølig. Og så er jeg nok blitt avhengig av firehjulstrekk og å sitte litt høyt. Jeg føler meg lett litt utrygg i en liten bil.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

Nå er den rød, eller kanskje mer burgunder, men jeg har hatt biler i mange ulike farger. Unntatt hvit, da synes det så godt at den er møkkete. Men jeg er glad i metallic.

Barndomsdrømmen oppfylt

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal? 

Jeg kjøpte en Ferrari 355 Targa for noen og tjue år siden, og deretter en 360 Spider. Herlige biler, men noen god investering var det ikke. For fem år siden kjøpte jeg en Lamborghini Huracan, og da jeg solgte den i sommer, fikk jeg omtrent det samme for den som jeg hadde gitt. Det var en positiv overraskelse. Men bilhold er og blir dyrt åkkesom.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

Jeg har vært så privilegert at jeg har kunnet kjøpe meg drømmebilene mine: To Ferrarier og en Lamborghini. Så den dagen jeg dør, vet jeg at jeg har oppfylt barndomsdrømmen om å kjøre noe av det heftigste som ruller på veien. Jeg synes jo også Corvette er aldeles nydelig, men etter å ha kjørt Ferrari og «Lambo» i årevis, er det ingenting som funkler i hjertet mitt på samme måte.