KOSTBART: Det er dyrt å blingse på parkeringsplassen, og det er enda dyrere å nekte å betale.
Foto: AVINOR
Måtte betale mye mer:
Kjørte inn på feil p-plass
Volvo-sjåføren bestilte parkeringsplass på flyplassen, men kjørte feil. Det ble dyrt.
En dyr flyplassparkering ble mye dyrere enn nødvendig for
eieren av en Volvo XC40.
Mannen bestilte og betalte for parkeringsplass i tre uker
på parkeringsplassen på taket på Bergen lufthavn Flesland. Men da han ankom
flyplassen, kjørte han i stedet inn på det dyrere P2 P-huset.
Etter å ha stått parkert der i tre uker, fikk mannen
faktura for denne parkeringen fra Apcoas innkrevingsselskap Riverty.
Den fakturaen, på 3009 kroner, nektet mannen å betale,
siden han jo allerede hadde betalt for parkeringsplass på flyplassen.
Men det
har han ikke fått medhold i.
– Ikke forbrukerfelle
Da bergenseren ikke betalte, tok Riverty ham til
tingretten. I Hordaland tingrett har Riverty fått medhold i at mannen må betale
for begge parkeringene.
Volvo-eieren får også en saftig regning for å ha nektet å
betale. Parkeringen skjedde høsten for tre år siden, i 2022. Siden da har det
påløpt 3000 kroner bare i renter. I tillegg må bergenseren betale
saksomkostninger, slik at den totale regningen for parkeringen har kommet opp i
over 10.000 kroner.
Mannen skal ha hevdet at parkeringssystemet på Flesland
er en forbrukerfelle. Men det er ikke tingretten enig i.
– Det er ikke noe i denne saken som tyder på at Apcoa har
laget et opplegg som kan regnes som en felle for forbrukerne, heter det i
dommen.
Flere forbrukersaker på Motor.no: