UTEN GRENSER: Det er fortsatt mange strekninger på autobahn uten fartsgrense.

Første forskning på 50 år:

Hvor mange liv koster fri fartsgrense?

Hvor mange liv ville man spart på å fjerne en fri fartsgrense og i stedet regulere til 120 kilometer i timen? 

Publisert

Det er en kjent sak at fart dreper, det er også kjent at den tyske nettverket av motorveier, autobahn, har strekninger der det er fri fartsgrense.

Nå har en forsker ved Ruhr Univarsität Bochum sett på hvilke utslag det ville gjøre å senke grensen til 120 kilometer i timen.

Det som er litt pussig, er at det er første gang på nær 50 år at noen har tatt tak i temaet i Tyskland.

Langt færre drepe

Den gangen ble det konkludert med at innføring av en fartsgrense på 130 kilometer i timen reduserte antallet ulykker med personskader med rundt 10 prosent og antallet drepte eller alvorlig skadede med rundt 20 prosent.

Forskeren Maike Metz-Peeters samlet derfor inn store mengder ny informasjon, som ble analysert med dagens maskinlæringsmetoder.

– Enkelt sagt søker algoritmen etter veistrekninger som er så like som mulig når det gjelder relevante egenskaper og bare skiller seg ved at de har fartsgrense eller ikke, sier Metz-Peeters, i en pressemelding.

Med bakgrunn i funnene kan hun legge fram effekten av en fartsgrense på 120 kilometer i timen.

Resultatene viser ni prosent færre ulykker med lettere skader, 26 prosent færre ulykker med alvorlige skader og 35 prosent færre dødsulykker som følge av en fartsgrense på 120 kilometer i timen. 

Studien gir også bevis for at fartsgrenser er spesielt effektive ved inn- og utkjørsler, samt på mindre trafikkerte veistrekninger.

Det siste kan virke litt snodig, men har en logisk forklaring. Der det er mindre trafikk, kjører mange kjøretøy spesielt fort, og det kan oppstå store fartsforskjeller mellom ulike kjøretøy, noe som øker risikoen for ulykker.

Kan fjerne signaleffekten

Resultatene av undersøkelsen viser at en fartsgrense på 120 kilometer i timen ville forhindret rundt 53 dødsulykker med 58 dødsfall, 649 alvorlige ulykker med rundt 904 alvorlige skader og 801 mindre ulykker med rundt 1375 mindre skader årlig.  

– Det er imidlertid vanskelig å forutsi om resultatene kan overføres til en generell fartsgrense over hele motorveinettet, sier Metz-Peeters. 

Men hun mener det er mulig at en slik endring vil gjøre at kjørevanene endres og at antallet ulykker kan falle ytterligere. 

Samtidig trekker hun fram at det kan tenkes at fartsgrensene mister signaleffekten, hvor de framhever farlige områder.

– Som et resultat kan antallet ulykker på tidligere begrensede strekninger også øke.

Powered by Labrador CMS