STORE DELER: Bildet er fra Tesla Gigafactory Berlin/Brandenburg.

Gode Tesla-nyheter:

Gigacasting-reparasjon lettere enn fryktet

Skader på bildeler fremstilt ved gigacasting skal være enklere å håndtere enn mange har antatt. 

Publisert

Det viser nye reparasjonsmanualer som Bilbransje24 [for abonnenter] har fått tak i.

Nettstedet skriver at gigacasting-biler har vært en kilde til bekymring i bilbransjen. 

Man har tatt for gitt at bilene med de digre enkeltdelene vil være svært dyre å reparere, og at de derfor vil bli belemret med høye forsikringspremier.

Men med ett, klart forbehold – om hvor skaden har oppstått – er det gode nyheter å finne i de nylig oppdaterte manualene. 

Det skal nemlig være mulig å reparere sprekker på inntil 50 millimeter. Disse kan repareres med sveising og liming. Mindre sprekker kan sveises.

Større skader kan også repareres, ifølge manualene, men vil kreve individuell vurdering fra tilfelle til tilfelle. 

Ifølge dokumentene er metodene under konstant utvikling, noe som åpner for ytterligere forbedringer over de neste par årene, anslagsvis.

Tesla er den åpenbare bjellekua i alt som har med gigacasting å gjøre, men andre følger etter. 

Volvo har nettopp offentliggjort planer. Toyota går samme vei, med Lexus som prøvekanin. Og for et knapt år siden ble det observert giga-utstyr med påskriftene «Ford» og «Hyundai».