AVGIFTSBREMS: Nils Sødal i NAF advarer politikerne mot å fjerne elbilfordelene.
Foto: NAF
NAF advarer:
– Avgiftshopp kan bety bråstopp for elbilen
To av partiene som kan inngå i en borgerlig regjering, har varslet at tiden for gunstige elbilavgifter kan være over. NAF advarer om at det kan gi bråstopp for det norske elbilsalget.
ARENDAL (Motor): Både Frp og Kristelig Folkeparti ønsker at dagens økonomiske elbilgoder reduseres.
Frp vil sidestille avgiftene på alle slags drivlinjer, KrF vil fjerne momsfritaket på elbiler som koster mer enn 400.000 kroner.
Selv om elbilandelen av nybilsalget krøp over 97 prosent i forrige måned, tror NAF at slike avgiftsendringer kan få dramatiske konsekvenser for tempoet i skiftet til en helelektrisk bilpark.
– Det klør i politikernes fingre etter å få inn avgifter fra bilsalget igjen, mener Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Men nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Sødal.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Inntektskilde
Gjennom bruk av kraftige økonomiske virkemidler er det nå over 800.000 elbiler på norske veier, men fortsatt er det rundt to millioner bensin- og dieselbiler som ruller på veiene, påpeker NAF.
Med dagens tempo anslår Klimameldingen 2035 at personbilparken vil være utslippsfri i starten av 2040-tallet, heter det i en pressemelding.
– Faren er nå at politikerne vil tilbake til tiden der bilavgiftene var en stor inntektskilde til statsbudsjettet. Allerede under partilederdebatten i Arendal mandag denne uken, kom utsagnet om at elbilfordelene må bort og avgiftene økes, sier Sødal.
– Det kan bety bråstopp i omstillingen av bilparken, advarer han.
Fritak ut 2026
Norge har ESA-godkjennelse for momsfritak for elbiler ut 2026.
– Denne muligheten bør politikerne benytte, mener Sødal og NAF.
– Vi forventer at dagens politikk, der det kun er moms på kjøpesummen over 500 000 kroner, blir beholdt ut 2026, sier Sødal.
Samtidig ber NAF myndighetene tenke nytt rundt bilavgifter: At full moms på elbiler bør ikke innføres over natta, men skje trinnvis.
– Lave avgifter vil være viktige for den videre omstillingen av bilparken. Derfor må politikerne ha på seg klimabrillene og ikke finansbrillene, når fremtidens bilavgiftssystem skal lages, sier han.