Med ELO vil Citroën vise framtiden. Det er en konseptbil som børster støv av det tidligere så populære segmentet MPV, flerbruksbilen – glemt på vår kant av verden, men viktig mange andre steder.
Den franske bilprodusenten sier ELO er en bil som tolker MPV-ene på en ny måte. I bunn ligger en elektrisk drivlinje som frigjør plass, sammenliknet med fortidens MPV-er.
Det gjør at de kan lage et helt annet interiør enn tidligere. Tanken skal være at plassen inni bilen blir sett på som et boareal, hvor det skal være praktisk, funksjonelt og tilgjengelig.
Et «lite hus»
Ideen skal være bygget på: «den lille som tenker stort», og bilen skal framstå som et ekte «lite hus» på hjul.
Navnet ELO kommer fra andre bokstav i ordene «rest, play, work.»
Bilen er kompakt, 410 centimeter lang, 192 centimeter bred og 170 centimeter høy. Interiøret skal være modulært og fleksibelt. I utgangspunktet har bilen fire sitteplasser, som kan utvides til seks, med sjåføren plassert i midten foran.
Forsetet er roterbart, i tillegg skal det være mulig å brette ut senger bak som gir soveplass til to.
Annonse
Energiboble
– ELO er en energiboble, både når det gjelder sin fargerike og sjarmerende personlighet og sin modernitet, men også når det gjelder alle mulighetene den tilbyr for å nyte et intenst og rikt liv. Citroëns designteam hadde det veldig gøy med å komme opp med en modell designet ned til minste detalj for å være praktisk, morsom og smart, sier Pierre Leclercq, sjef for stil i Citroën, i en pressemelding.
En kompressor er bygd inn i bilens understell, den kan brukes til å pumpe opp tilbehør som gummiringer eller sykkeldekk. ELO er også utstyrt med V2L-teknologi.
De tre baksetene kan tas ut og brukes som ekstra stoler utendørs. Citroën sier dette er en hyllest til Citroën 2CV.
ELO bygger videre på Oli-konseptet som ble vist i 2022, og ELO skal vises fram på bilutstillingen i Brussel som åpner i starten av januar.