KLASSISK I NY DRAKT: Slik blir den nye Citroën-logoen. De observante vil også få med seg det nye slagordet.

Design fra 1919:

Citroën går tilbake til røttene med nygammel logo

Dette merket vil pryde modellene fremover.

Publisert Sist oppdatert

Citroën viser i dag, onsdag, frem sin nye logo. Eller ... ny? Nei, overhodet ikke.

Stellantis-merket har tatt en skikkelig titt i bakspeilet og mer eller mindre gjenintroduserer logoen som var å finne på merkets biler fra 1919 av, selvsagt med noen stilistiske endringer.

Vinklene, alltid betegnet som «chevrons», bygger nå som før på fiskebenformede tannhjul i gir, inspirert av grunnlegger André Citroëns første forretningssuksess. Se logoutviklingen i bunnen av denne saken.

Årets endring er den tiende totalt i det tradisjonsrike produsentens historie. Behovet for endring skriver seg fra elbil-vannskillet – samt et håp om at en enklere logo også skal være mer sosiale-medier-vennlig.

KONSEPTBILEN OLI: Citroën kaller dette et «laboratorium på hjul», der noe av det viktigste er å finne løsninger for å gå i motsatt retning av de siste par årenes elbiltrend – her er det i stedet lav vekt, enklere ideer og gjenvinnbare materialer som er satt i høysetet.

Lanseringen kommer parallelt med at selskapet viser frem konseptbilen Oli, en jeep-aktig elbil. Før Citroën-entusiaster begynner å hoppe i stolen av glede over nok en vill designidé, bør det understrekes at det ikke foreligger planer om å sette Oli i produksjon.

Bildet under viser Citroën-logoen gjennom årene: