SVETT I TEST: Elbilen Tesla Model Y viste seg svært effektiv i en test under ekstrem varme.

Test i varmekammer:

Elbil knuser fossilbil i effektivitet

«Klar effektivitetsfordel for elbilen», konkluderer tysk bilistorganisasjon etter en test av Tesla Model Y under ekstrem varme.

Publisert

Kanskje ikke en veldig aktuell test for norske forhold, om vi skal oppsummere sommerværet, men NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har testet hvordan en elbil oppfører seg i en trafikkork under ekstremt varme temperaturforhold.

Testen ble gjennomført i ADACs nye testsenter i Landsberg am Lech, der ulike vær- og kjøreforhold kan simuleres i et spenn fra minus 20 til 40 varmegrader, og forbruk kan testes både med forskjellig topografi og for eksempel med hengere.

Den aller første testen ved senteret ble gjort gjennom en simulert åtte timers sommerdag med temperaturer opp til 35 varmegarder og varierende sollys fra UV-lamper.

Stekende hete

I en Tesla Model Y med 60 prosent rest på batteriet ble temperaturen konstant satt til 20 grader, med bilen i campingmodus for at klimaanlegget skulle gå hele tiden.

Temperaturen på kjøretøyets dashbord ble målt til mellom 30 og 45 grader, varierende etter grad av sollys, og på utsiden av frontruten ble temperaturen målt til over 60 grader på det meste. 

Tross tidvis intense utetemperaturer ble det aldri målt over 25 grader inne i bilen, verken i fot- eller hodehøyde.

Og forbruket?

Fordel elbil

Klimaanlegget trakk jevnt 1,5 kWt, og totalt brukte bilen 12 kWt, tilsvarende 16 prosent av batterikapasiteten, i løpet av de åtte timene.

«Til sammenligning vil en forbrenningsmotor trenge mellom 1 og 1,5 liter drivstoff i timen under disse forholdene, og dessuten generere eksosgasser i prosessen. Hvis man ser på lokal effektivitet, tilsvarer dette omtrent 10 til 15 kWt i timen. Testen viser en klar effektivitetsfordel for elbilen», skriver ADAC om testen.

Har du lest disse sakene fra Motor?