KROK-TRØBBEL: Ole Aalde Nyhagen hans VW ID.4 med uoriginalt tilhengerfeste.
KROK-TRØBBEL: Ole Aalde Nyhagen hans VW ID.4 med uoriginalt tilhengerfeste.

Uoriginalt hengerfeste:

Denne kroken skaper trøbbel for Ole

Dette uoriginale tilhengerfestet fører til at feilmeldingene renner inn når Ole Aalde Nyhagens Volkswagen oppdateres. – Nå får jeg ikke brukt kroken, sier han.

Publisert

Før jul i 2022 kjøpte Ole Aalde Nyhagen på Hønefoss i Buskerud en ett år gammel Volkswagen ID.4 av en bruktbilforhandler i Oslo. Bilen hadde opprinnelig ikke tilhengerfeste, men med på kjøpet fikk Nyhagen en montert krok.

– Jeg var glad og lykkelig da jeg hentet bilen, forteller han.

Da bilen var på merkeverksted for sin første oppdatering etter kjøpet, ringte merkeforhandleren Albjerk Bil til Nyhagen og fortalte at siden kroken ikke er original, må Nyhagen betale ekstra penger hver gang bilen oppdateres. Det gjelder både oppdateringer som gjøres på verksted, og gjennom nettet.

Tre oppdateringer

Årsaken er at bilen og det uoriginale hengerfestet ikke «snakker sammen».

Dermed må kroken kobles vekk før hver oppdatering. Etter oppdateringen må kroken deretter kobles inn igjen og kodes på nytt.

– Jeg har forstått at dette koster 2–3000 kroner hver gang, forteller Nyhagen, og legger til:

– Og denne bilen har jo en del oppdateringer. Bare siden jeg kjøpte den, har det vært tre oppdateringer.

– Fjern festet

Hans A. Slette, leder for servicemarked ved Albjerk Bil på Hønefoss, har bekreftet konsekvensen av å ha et uoriginalt tilhengerfeste.

– Det stemmer at de uoriginale tilhengerfestene ikke går overens med resten av bilens programvare. Etter oppdateringer vil det oppstå mange feilmeldinger, skrev Slette i en epost til Nyhagen som Motor har lest.

Han anbefaler rett og slett å fjerne det uoriginale tilhengerfestet.

– På bakgrunn av gjentagende problemer med bilens programvare, både feilmeldinger og tregheter, vil vi på det sterkeste anbefale å fjerne det uoriginale hengerfestet, skrev servicemarkedssjefen.

Problemet er ikke unikt for VW: Se hva andre leverandører svarer her

Bekrefter

Til Motor bekrefter Hans A. Slette problemene som et uoriginalt hengerfeste fører til.

– Dette gjelder alle nyere biler fra våre merker Volkswagen, Audi og Skoda, der hengerfeste og annet ettermontert utstyr skal kodes ved montering, skriver Slette.

Han sier at de uten kostnad for bileier kan koble fra uoriginalt hengerfeste før oppdateringer. Men påkobling og rekoding må kundene få utført et annet sted, og betale for det der. Slette understreker at han ikke kjenner prisene for dette.

33.000 kr.

Ole Aalde Nyhagen ønsker ikke å ha et hengerfeste som skaper slike problemer, og som også koster ham ekstra penger.

– Etter siste oppdatering av bilen har jeg ikke fått programmert inn tilhengerfestet igjen, og nå får jeg ikke brukt kroken.

Løsningen er å bytte krok. Han har fått tilbud fra merkeforhandleren om å bytte til originalt tilhengerfeste. Det koster ham 33.000 kroner.

– Det er mye penger, og som bileier forstår jeg egentlig fortsatt ikke hvorfor et tilhengerfeste må være originalt, sier Nyhagen til Motor.

Han forsøkte forgjeves å få bruktbilforhandleren som han kjøpte bilen av, Kalbakken Bil i Oslo, til å dekke kostnaden. Da bruktbilforhandleren ikke svarte på reklamasjonen hans, klaget Nyhagen til Forbrukerklageutvalget, som nå har gitt ham fullt medhold.

Kjøpsrettslig mangel

Forbrukerklageutvalget mener det uoriginale hengerfestet utgjør en kjøpsrettslig mangel, og at bruktbilforhandleren Kalbakken Bil dermed skal betale Nyhagen 33.000 kroner, slik at han kostnadsfritt kan få montert et originalt tilhengerfeste.

Bruktbilforhandleren har akseptert vedtaket, og har nå overført pengene til Nyhagen.

– Nå har jeg avtale med merkeforhandleren, som skal montere et nytt originalt tilhengerfeste, sier Nyhagen til Motor.

Bruktbilforhandleren sier dette er første gang de har fått problemer med at et hengerfeste de har levert, ikke fungerer på en bil.

– Det er og har vært normalt å ettermontere hengerfester på biler. Vi har aldri tidligere før nå hatt problemer med dette, sier Ali Nawaz, daglig leder ved Kalbakken Bil.