KROK-TRØBBEL: Ole Aalde Nyhagen hans VW ID.4 med uoriginalt tilhengerfeste.
Foto: PRIVAT
Uoriginalt hengerfeste:
Denne kroken skaper trøbbel for Ole
Dette uoriginale tilhengerfestet fører til at feilmeldingene renner inn når Ole Aalde Nyhagens Volkswagen oppdateres. – Nå får jeg ikke brukt kroken, sier han.
Før jul i 2022 kjøpte Ole Aalde Nyhagen på Hønefoss i
Buskerud en ett år gammel Volkswagen ID.4 av en bruktbilforhandler i Oslo.
Bilen hadde opprinnelig ikke tilhengerfeste, men med på kjøpet fikk Nyhagen en montert
krok.
– Jeg var glad og lykkelig da jeg hentet bilen, forteller
han.
Da bilen var på merkeverksted for sin første oppdatering
etter kjøpet, ringte merkeforhandleren Albjerk Bil til Nyhagen og fortalte at
siden kroken ikke er original, må Nyhagen betale ekstra penger hver gang bilen
oppdateres. Det gjelder både oppdateringer som gjøres på verksted, og gjennom
nettet.
Tre oppdateringer
Årsaken er at bilen og det uoriginale hengerfestet ikke «snakker
sammen».
Dermed må kroken kobles vekk før hver oppdatering. Etter
oppdateringen må kroken deretter kobles inn igjen og kodes på nytt.
– Jeg har forstått at dette koster 2–3000 kroner hver
gang, forteller Nyhagen, og legger til:
– Og denne bilen har jo en del oppdateringer. Bare siden
jeg kjøpte den, har det vært tre oppdateringer.
– Fjern festet
Hans A. Slette, leder for servicemarked ved Albjerk Bil
på Hønefoss, har bekreftet konsekvensen av å ha et uoriginalt tilhengerfeste.
– Det stemmer at de uoriginale tilhengerfestene ikke går
overens med resten av bilens programvare. Etter oppdateringer vil det oppstå
mange feilmeldinger, skrev Slette i en epost til Nyhagen som Motor har lest.
Han anbefaler rett og slett å fjerne det uoriginale
tilhengerfestet.
– På bakgrunn av gjentagende problemer med bilens
programvare, både feilmeldinger og tregheter, vil vi på det sterkeste anbefale å fjerne det
uoriginale hengerfestet, skrev servicemarkedssjefen.
Problemet er ikke unikt for VW: Se hva andre leverandører svarer her
Bekrefter
Til Motor bekrefter Hans A. Slette problemene som et
uoriginalt hengerfeste fører til.
– Dette gjelder alle nyere biler fra våre merker
Volkswagen, Audi og Skoda, der hengerfeste og annet ettermontert utstyr skal
kodes ved montering, skriver Slette.
Han sier at de uten kostnad for bileier kan koble fra
uoriginalt hengerfeste før oppdateringer. Men påkobling og rekoding må kundene
få utført et annet sted, og betale for det der. Slette understreker at han ikke
kjenner prisene for dette.
33.000 kr.
Ole Aalde Nyhagen ønsker ikke å ha et hengerfeste som
skaper slike problemer, og som også koster ham ekstra penger.
– Etter siste oppdatering av bilen har jeg ikke fått
programmert inn tilhengerfestet igjen, og nå får jeg ikke brukt kroken.
Løsningen er å bytte krok. Han har fått tilbud fra
merkeforhandleren om å bytte til originalt tilhengerfeste. Det koster ham
33.000 kroner.
– Det er mye penger, og som bileier forstår jeg egentlig
fortsatt ikke hvorfor et tilhengerfeste må være originalt, sier Nyhagen til
Motor.
Han forsøkte forgjeves å få bruktbilforhandleren som han
kjøpte bilen av, Kalbakken Bil i Oslo, til å dekke kostnaden. Da
bruktbilforhandleren ikke svarte på reklamasjonen hans, klaget Nyhagen til
Forbrukerklageutvalget, som nå har gitt ham fullt medhold.
Kjøpsrettslig mangel
Forbrukerklageutvalget mener det uoriginale hengerfestet
utgjør en kjøpsrettslig mangel, og at bruktbilforhandleren Kalbakken Bil dermed
skal betale Nyhagen 33.000 kroner, slik at han kostnadsfritt kan få montert et
originalt tilhengerfeste.
Bruktbilforhandleren har akseptert vedtaket, og har nå
overført pengene til Nyhagen.
– Nå har jeg avtale med merkeforhandleren, som skal
montere et nytt originalt tilhengerfeste, sier Nyhagen til Motor.
Bruktbilforhandleren sier dette er første gang de har
fått problemer med at et hengerfeste de har levert, ikke fungerer på en bil.
– Det er og har vært normalt å
ettermontere hengerfester på biler. Vi har aldri tidligere før nå hatt
problemer med dette, sier Ali Nawaz, daglig leder ved Kalbakken Bil.