UORIGINALT: Denne uoriginale kroken har skapt trøbbel for eieren av denne bilen, en VW ID.4.
UORIGINALT: Denne uoriginale kroken har skapt trøbbel for eieren av denne bilen, en VW ID.4.

Tilhengerfeste:

Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester

Uoriginale tilhengerfester kan monteres på svært få av de store bilmerkene.

Publisert Sist oppdatert
TOYOTA: Espen Olsen.
TOYOTA: Espen Olsen.

Bilprodusentene vil at vi kjøper originale tilhengerfester, og ikke uoriginale.

Først var Toyota Norge som de eneste klare på at bileierne kan bruke uoriginale hengerfester. Deretter modererte de seg, og legger seg nesten på linje med de fleste andre.

Se mer om dette lengre ned.

Også de andre bilprodusentene vil helst at vi kjøper originale hengerfester.

Volvo Norge sier at Volvoer fra modellår 2021 har samme utfordringer med uoriginale tilhengerfester som Ole Aalde Nyhagens VW ID.4. Også flere andre importører fraråder uoriginale kroker.

Det får Martin Eriksson i Bruktbilgruppen til å riste på hodet.

– Dette er veldig uheldig. Fabrikkene bestemmer hva som kan monteres på bilene, sier Eriksson, som er daglig leder i Bruktbilgruppen, bransje­organisasjonen for 500 bruktbil­forhandlere.

– Signalene vi får fra medlemmene våre, er at hvis garantien skal gjelde på nye biler, må utstyr være originalt, og arbeidet må være gjort av et merke­verksted. Hvis ikke vil utstyret ikke fungere, sier han.

VAG: Øyvind Rognlien Skovli.
VAG: Øyvind Rognlien Skovli.

Tar kjøkkenveien

– Det er ikke slik at man tvinges til å bruke merke­forhandler, slik det påstås, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Møller Mobility Group, som importerer blant annet Skoda, Audi og Volkswagen.

Han tar kjøkkenveien for å forklare hva han mener:

– For å bruke et bilde på dette, så blir det som om man som kunde bestiller hus fra en entreprenør, men bestiller kjøkkenet fra en alternativ leverandør. Det står man fritt til, men da er det kjøkken­leverandøren selv som må stille opp om det er feil på kjøkkenet, sier han.

– Originalt lettest

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF er klar på at ved kjøp av uoriginalt tilhengerfeste, eller annet utstyr på bilen, må det være kompatibelt «på alle vis», slik at bileierne ikke får problemer.

– Kjøp av originalt er derfor det letteste, men normalt også det dyreste, og det gir begrensninger for bilkjøperne, sier Bergerud.

Han understreker at dersom man kjøper uoriginalt, må selgeren opplyse at det kan bli ekstra kostnader når styre­enheten for hengerfestet må registreres og programmeres via bilfabrikken.

Det kan se ut som om de fleste nybilkjøperne har kommet til samme erkjennelse som Bergerud i NAF. 

Både Volvo Norge og Bertel O. Steen opplyser at nesten alle kundene deres kjøper originale hengerfester.

Tilpasninger

Norges Bilbransjeforbund, som organiserer alt fra nybilforhandlere til bruktbilverksteder, påpeker at hengerfester og andre deler ikke trenger å være originalt for å være kompatibelt.

– Kompetansen må være til stede, men mange frie verksteder har nødvendig kompetanse, og kan få tak i tilpassede deler, inkludert originale deler, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i bilbransjeforbundet.

Øyvind Knudsen, kommunikasjons­direktør for Hyundai Norge, påpeker at hvem som helst kan kjøpte Hyundais originale deler.

 – Vi gjorde faktisk tilpasninger i fjor, som gjør det lettere for andre forhandlere og verksteder å bestille våre originale deler. Tredjeparts­verksteder kan altså fint få tak i originale deler, som de kan montere på våre biler, sier han.

Oppgitt

Utfordringene med moderne biler gjør at små bruktbilforhandlere gir litt opp. I hvert fall Kalbakken Bil i Oslo, som solgte bilen og det uoriginale hengerfestet som havnet i Forbrukerklageutvalget.

– Det er og har vært normalt å etter­montere hengerfester på biler, sa daglig leder Ali Nawaz da vi første gang snakket med ham.

Etter å ha tenkt seg om, og opplevd problemene montering av et uoriginalt hengerfeste har skapt for ham, sier han:

– Merkeforhandleren i min sak mener det ikke lar seg gjøre på en god måte å kode inn hengerfestet igjen etter oppdateringer, når hengerfeste er uoriginalt. Da er å bytte til originalt hengerfeste den eneste måten å løse dette på.

Svarene fra bilmerkene

Dette sier importørene for 17 bilmerker, inkludert de aller fleste av de største, om uoriginale hengerfester, og annet uoriginalt utstyr:

Volvo:

Volvo Norge bekrefter at det kan bli de samme problemene med uoriginale hengerfester på nye Volvoer, som det Volkswagen-kunden Ole Aalde Nyhagen har.

– Ja, en lignende problemstilling vil kunne oppstå for kunder med Volvo-biler fra modellår 2021 og fremover, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Norge, gjennom sin kommunikasjons­rådgiver Henrik Juel Teige – og fortsetter:

– Disse bilene drives av programvare som jevnlig oppdateres og forbedres gjennom trådløse oppdateringer. Et uoriginalt hengerfeste vil potensielt føre til at bilen ikke klarer å motta disse oppdateringene. Den beste måten å løse det på, er å fjerne det uoriginale hengerfestet, og installere et originalt hos en av våre forhandlere.

Toyota:

Toyota Norge er først svært konkret i sitt svar:

– Vi har ikke hatt utfordringer med uoriginale hengerfester, og vi har et godt samarbeid med produsentene av disse. De lager produkter som er tilpasset våre biler, sa informasjonssjef Espen Olsen.

Noen dager etter publisering, sier han dette:

– Vi presiserer at vi ikke kan garantere for funksjonaliteten til uorginale tilhengerfester, verken nå eller i fremtiden, som ikke er levert av Toyota-forhandleren, sier Olsen, og fortsetter:

– Vi har per i dag avtale med kun én produsent av uoriginale tilhengerfester, som et supplement til vårt utvalg hos forhandleren. Produkter fra denne leverandøren er kompatible med våre biler og tilfredsstiller alle våre krav og omfattes av Toyota-garantien.

Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, Opel, DS og Smart:

– Når det gjelder hengerfeste, skjer det mye kommunikasjon digitalt mellom bil og styring til hengerfeste, og uoriginalt utstyr kan forstyrre eller ødelegge for andre styreenheter og systemer i bilen, sier kommunikasjons­rådgiver Ranveig Sønju hos Bertel O. Steen, som importerer en rekke bilmerker til Norge, blant annet Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën og Opel.

Sønju sier programvaren i bilene deres er testet og godkjent for deres hengerfester, og bilprodusentene har ikke mulighet til å ta høyde for uoriginalt tilleggsutstyr når programvare utvikles.

– Uoriginale, ettermonterte hengerfester kan benyttes på flere av våre biler, men da er det produsenten av dette henger­festet som må garantere for funksjonen. Dette er på lik linje med annet etter­montert utstyr. Vi kan kun garantere for det utstyret som er utviklet for våre biler, av våre fabrikker, sier hun.

Volkswagen, Skoda, Audi og Cupra:

Møller importerer blant annet Volkswagen, bilmerket til Ole Aalde Nyhagen, som fikk så store problemer med uoriginalt hengerfeste på sin ID.4.

– Originale deler som ettermonteres, for eksempel tilhengerfester, blir tilpasset bilen når produsentens database blir oppdatert med bilens nye utstyr. Da oppstår ikke de utfordringene vi ser i saken til Nyhagen, sier kommunikasjons­direktør Øyvind Rognlien Skovli hos Møller Mobility Group, som i tillegg importerer blant annet Audi og Skoda.

Rognlien Skovli fortsetter:

– Vår anbefaling til kunder som vil ettermontere uoriginalt utstyr, er at de først konsulterer en autorisert merkeforhandler for hvilke konsekvenser det kan ha. Moderne biler er utstyrt med mye elektronikk og programvare. Det inkluderer egne styreenheter for hengerfester.

MG:

MG-importøren Norwegian Mobility Group sier at per i dag skal det i utgangspunktet ikke bli noen garantiproblemer med et uoriginalt tilhengerfeste.

– Men det er ikke sikkert alle funksjoner er til stede på et uoriginalt koblingssett. Er det feil på et feste som er levert gjennom en annen leverandør, er det leverandøren som står for garantien på dette, inkludert følgeskader som for eksempel rust eller feil belastning, sier Dag Asbjørnsen, kommersiell direktør i Norwegian Mobility Group.

Hyundai:

– Vi kan kun gå god for at de delene vi selv tilbyr, holder den høye kvalitets­standarden som vi krever. Dermed kan vi ikke gå god for at tredjepartsløsninger fungerer som de skal. Det må være opp til den enkelte produsenten å kvalitetsteste og verifisere at produktene deres er gode nok, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Knudsen i Hyundai Norge.

Ford:

– Ved å kjøpe uoriginalt, vil det alltid være en risiko for at man kan miste noe av den tiltenkte funksjonaliteten som er utviklet og testet av produsent på originalt tilbehør, sier informasjons­direktør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge, og fortsetter:

– Merkeforhandler og produsent kan heller ikke stå inne for kvaliteten eller kompatibiliteten på tilbehør kjøpt på det åpne markedet, fordi det utvilsomt finnes tilbehør som ikke er testet i forhold til produktet det skal settes på.

Nissan:

– På generelt grunnlag vil vi som importør anbefale originalt utstyr, og ikke minst at kunden følger service­programmet til enhver tid. Hvis kunden gjør dette, vil man unngå slike situasjoner, sier Stian Thrane, Nissans kommunikasjonssjef for Norge.

PS!

Motor har også spurt Tesla Norge. Men som den eneste importøren av de større, har Tesla Norge ikke besvart Motors henvendelse.