POPULÆR: Skodas elbiler er svært populære i Danmark.
Foto: SKODA
Danmark:
Frykter politikerne roter til det elektriske skiftet
Elbilsalget i Danmark nærmer seg den norske i andel, men usikkerhet rundt avgiftene kan forpurre utviklingen, mener Mobility Denmark.
Mobility Denmark, som fører statistikk over nybilsalget i vårt naboland, kan fortelle om en solid elektrisk andel i personbilleveringene i august.
I august ble det registrert 8990 nye elektriske personbiler, som er 69 prosent av totaltallet.
Ser man kun på andelen som ble kjøpt privat, altså ikke flåtesalg og liknende, var den elektriske andelen 85,5 prosent. Dette skal være en markant stigning fra i fjor.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Avgiftsforandring
Men Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, mener det ikke er noen garantier for at dette vil vedvare:
– Den grønne omstillingen av bilparken i Danmark går bra. Hvis den gunstige utviklingen skal fortsette, er det behov for en tydelig politisk uttalelse om hva som skal skje med avgifter på biler etter nyttår, sier han i en pressemelding.
Den danske skatteministeren har nemlig varslet forhandlinger om bilavgifter i flere måneder, uten at det har kommet fram noen løsning. Det som er klart, er at rabatten på registreringsavgiften som elbilene nå har, skal fases ut fra nyttår.
Selv om det fra politisk hold har blitt lovet at elbiler ikke skal bli dyrere, skal det ikke være noe svar på hva som vil skje fra 2026.
– Mangelen på avklaring skaper uro blant både forbrukere og bransjen. Det rammer et ellers velfungerende marked unødvendig hardt. Vi er glade for at ministeren vil opprettholde støtten til den grønne omstillingen, men det trengs handling nå. Bransjen og forbrukerne tjener ikke på usikkerheten, sier Rørvig.
Langsiktig
Rørig oppfordrer politikerne til å tenke langsiktig. Han ønsker en løsning der verdielementet i registreringsavgiften erstattes av en teknisk basert løsning. Han mener verdifastsettelse av biler er både administrativt byrdefullt og utdatert
– Mens provenyet fra registreringsavgiften er halvert på bare noen få år, har byråkratiet vokst.
Derfor vil en teknisk modell vil gjøre systemet enklere og mer transparent. ifølge Rørvig.
– Vi har en unik mulighet til å skape et mer moderne skattesystem. Hvis elbiler skal bidra mer til statskassen, bør det gjøres gjennom eieravgiften, ikke gjennom høyere registreringsavgifter. Det er kortsiktig og skadelig. Vi håper på rask avklaring og en langsiktig løsning, sier Mads Rørvig.
PS: Den mest populære personbilen i august i Danmark var Skoda Elroq med 672 biler, foran Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Tesla Model Y var på sjetteplass.
Les alle Motors biltester: