
Bobil-tall stemte ikke:
Feilinformerte om vekt – tapte sak tre år etter salget
Bobilfirmaet annonserte bobilen med en nyttelastkapasitet på 930 kilo. I virkeligheten hadde den flere hundre kilo mindre.
Den mannlige kunden kjøpte den luksuriøse, nye og flotte bobilen til 1,4 millioner kroner. I annonsen og i vognkortet sto det at bobilen fra merket Hymer har en nyttelastkapasitet på 930 kilo.
Over tre år etter kjøpet, høsten 2020, så kjøperen medieoppslag om nyttelast på bobiler. Motor har skrevet en rekke artikler om temaet, blant annet denne om bobilen som var så tung av utstyr, at det var ulovlig å ha med passasjerer og bagasje.
Da veide kjøperen bobilen sin, og fant ut at nyttelastkapasiteten ikke var 930 kilo, men cirka 340 kilo mindre.
Flere saker om bobiler:
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
Bobil-tall stemte ikke:
Feilinformerte om vekt – tapte sak tre år etter salget
-
Registerreimen røk:
Gikk til rettssak, manglet gode bevis
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Selger er ansvarlig for å gi riktig info:
Feil bobil-årsmodell kostet 15.000 kr
-
Åse Irene tapte stor sum:
Bobilen på tre tonn skulle ha 110 hester – hadde bare 84
-
Manglet dokumentasjon:
Solgte bobil med fukt og gikk på en smell
-
Ekspertene svarer:
Er det lov å sette opp skilt som forbyr bobil- og campingvogn-parkering?
-
Bobilferie i Norge:
Veibok-redaktøren deler sine beste tips for bobil-turen
-
Pass på vekta på ferien:
I fjor måtte mange bobilreisende ta beina fatt
-
LEVC lanserer el-camper med rekkeviddeforlenger:
London-taxien blir campingbil
-
«Treverket har rett og slett råtnet»:
Målte 99,9 prosent fukt i «flott og velholdt bobil»
-
Genialt bobilkonsept fra Bürstner:
Her er bobilen med ekstra soverom – i 2. etasje!
-
Sjekk vegvesenets oversikt:
Dette stryker bobilene på i EU-kontrollen
-
Registreringsregler endres:
Frp jubler over bobilseier
-
Fersk forsikringsrapport:
Bobiler går dobbelt så ofte i stykker som personbiler
-
Ut på tur med Cyberlandr:
Her er påbygget som gjør Tesla-favoritten til en bobil
Saksøkte
Mannen saksøkte bobilfirmaet og er i Møre og Romsdal tingrett nå tilkjent et prisavslag for den feilaktige informasjonen.
Bobilselgeren, Kroken Caravan, markedsførte bobilen med nyttelastkapasiteten som en grunnversjon av bobilen har, uten mye av det vanlige utstyret. Det er også denne vekten Statens vegvesen bruker i sine databaser.
Men dette er opplysninger som i praksis ikke er riktige.
Ifølge rettsreferatet fikk ikke kjøperen informasjon om innholdet i en erklæring som produsenten sender med bobilene. I denne erklæringen oppgis bobilens faktiske vekt, inkludert ekstrautstyret.
Tingretten mener derfor annonsen var villedende.
Får prisavslag
I dommen pekes det også på at etter de mange oppslagene om nyttelast-kapasitet i bobiler, har bobilfirmaet endret annonsene sine, slik at de nå ikke skal være villedende.
Bobilkunden er i tingretten tilkjent et prisavslag på 150.000 kroner. I tillegg må bobilselgeren betale både sine egne og kundens saksomkostninger, som bare for kunden utgjør 145.000 kroner.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk