FORSKJELLIGE: Cupra Born er det sporty og mer kjøreglade alternativet, mens Kia Niro er litt mer fornuftig, med bedre bagasjeplass og litt bedre rekkevidde.
FORSKJELLIGE: Cupra Born er det sporty og mer kjøreglade alternativet, mens Kia Niro er litt mer fornuftig, med bedre bagasjeplass og litt bedre rekkevidde.

Duell: Cupra Born mot Kia Niro

Fornuftige familiefraktere for 400.000

Du trenger verken sprenge budsjettet eller frykte momsen for å få en elbil som duger for de fleste familier.

Publisert

Kia Niro EV og Cupra Born er to utmerkede eksempler på modeller som passer til kravet vi stiller: Bilene skal gå over 400 kilometer og koste under 400 000 kroner.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2022.

Vi skulle gjerne også lagt til tallet 400 som et minstemål for antall liter bagasjevolum, men her skorter det litt for Cupra sin del.

På den annen side: Det er bare i teorien Kia Niro kommer seg under 400.000 kroner.

For i praksis må den selvsagt også ha vinterhjul …

Med andre ord: Fortsatt må elbilkjøperen inngå et kompromiss eller to for å holde innkjøpsprisen nede. Det er langt enklere å få dem dyrere.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FOLKELIGE:</span> Cupra Born (blå) og Kia Niro EV markerer seg på ulikt vis i den litt lavere prisklassen.
FOLKELIGE: Cupra Born (blå) og Kia Niro EV markerer seg på ulikt vis i den litt lavere prisklassen.

Litt annen moro

Ta for eksempel Cupra Born, som vi fokuserer litt ekstra på denne gangen i duellen med nye Kia Niro EV. I en solid utstyrt versjon koster den rundt 350.000 kroner.

Men med oppgraderte felger og interiør, samt panoramatak og litt annen moro, koster den fort 100.000 kroner mer.

Og har du en litt høyere budsjettgrense enn vi opererer med her, kan flere av bilene i denne klassen også bestilles med firehjulsdrift.

Som for eksempel Polestar 2 – og de litt dyrere Tesla Model 3 og nye Toyota bZ4X (se nederst i saken).

Under momsgrensen

Men fortsatt havner vi godt under en halv million, som i verste fall blir innslagspunktet for momsberegningen regjeringen har foreslått.

Beveger vi oss under en grense på 400.000 kroner, er det utelukkende tohjulstrekk som gjelder. Og stiller vi samtidig krav til rekkevidde som også dekker en skikkelig langtur midtvinters – da krever vi godt over 400 kilometer offisiell rekkevidde – så er ikke kandidatene så mange. Men de kommer.

Cupra Born og Kia Niro beveger seg i hver sin ende av prisskalaen i klassen. Rimeligste Kia Niro koster mer enn en velutstyrt Cupra Born. Men: Niro er også en ny bil, og på alle områder bedre enn bilen den erstatter – Kia e-Niro – som har fått mye ros av Motor.

Her er tester av de to bilene. Nederst ser du flere alternativer.

De andre alternativene

Disse elbilene tåler fint en familie og lange kjøreetapper – til en ganske fornuftig pris.

Så får lommeboka avgjøre hvor mye du legger til av utstyr.

Renault Megane E-Tech

Pris fra: 367.000
Rekkevidde:
450 km.
Pluss: Design, krefter (218 hk).
Minus:
Bakoversikt, betjeningsfunksjoner, hjulstøy.
Designperle bygget på samme plattform som dyrere og større Nissan Ariya.

2021 NAF Elbiltesten

VW ID.3

Pris fra: 362.000
Rekkevidde:
420 km.
Pluss:
Kjøreegenskaper, svingradius.
Minus:
Hjulstøy grov asfalt, interiørkvalitet.
Tung start, men har blitt en utmerket bil etter diverse oppdateringer og nedjusterte priser.

Polestar 2

El-bil test sommer 2022.Foto: Tomm W. Christiansen

Pris fra: 350.000*
Rekkevidde:
420 km.
Pluss:
Design, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse.
Minus:
Forbruk, kupéplass.
Legg til vinterhjul, og du har en bil i sølv metallic til under 400.000. Den oppleves dyrere.
[* Motor følger de offisielle prisene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (ofv.no), men her er det mye som tyder på at prisen nylig er blitt 10.000 kroner høyere enn angitt.]

MG Marvel

Pris fra: 353.000
Rekkevidde:
402 km.
Pluss:
Bagasjeplass (med tohjulstrekk), design.
Minus: Rekkevidde, skjermrespons
Elegant designet kineser som har best rekkevidde og best bagasjeplass i billigste versjon med forhjulstrekk.

MG ZS

El-bil test sommer 2022.Foto: Tomm W. Christiansen

Pris fra: 308.000
Rekkevidde:
440 km.
Pluss:
Bagasjeplass, pris.
Minus:
Design, hjulstøy.
Betydelig oppgradert versjon, primært på rekkevidde. Rundt 370 000 for en fullspekket versjon.

Noen interessante biler kommer ikke både over 400 kilometer rekkevidde og under 400.000 kroner. Men stiller du ikke absolutte krav, så bør du også vurdere disse:

Peugeot e-2008: Prisgunstig Motor-favoritt med litt for dårlig rekkevidde til godt under 400 000. Startpris: 292.000.

Citroën ë-C4: Komfort for lange turer, men samme batteripakke som e-2008. Særdeles prisgunstig. Startpris: 282.000.

Maxus Euniq 6: Stor plass og gedigent bagasjerom, men knapp rekkevidde. Pris: 370.000.

Xpeng G3i: Utgående G3 får en betydelig facelift. Kinesisk Tesla-kopi med ok rekkevidde. Pris ikke klar, G3 hadde startpris på 358.000.

Toyota bZ4X: Interessant og fornuftig alternativ. Startpris: 425.000.

Tesla Model 3: Norges mest solgte bil i 2021, er ikke lenger like prisgunstig. Startpris: 424.000.

MG 5 Electric: Den første elektriske stasjonsvognen er rett rundt hjørnet. Startpris: 315.000.

VW ID.4: VW har kuttet ut sine rimeligste modeller med minst batteri. Men tilbyr stor plass og rekkevidde opptil 510 km. Startpris: 416.000.

Hyundai Kona: Rekkeviddekonge med lite bagasjeplass. Startpris: 306.000.

Kia e-Soul: Samme batteripakke som Kona, men litt mer spesielt utseende og litt bedre komfort. Startpris: 379.000.

Nissan Leaf: Pioneren hevder seg fortsatt med bra plass, brukbar rekkevidde og god pris. Fra: 274.000

NB: Alle priser er uten leveringskostnader og vinterhjul. Dette vil utgjøre 25–30.000 kroner. De fleste vil nok også ha med metallic lakk, som koster 7–10.000 kroner.