
Norges andel krymper raskt:
Nå eksploderer elbilsalget i mange land
Tallene som tikker inn for elbilsalget i første halvår viser en klar trend: Det går rett til værs. I Europa kjøpte nesten én av fem en ladbar bil i juni og elbiler sto for ti prosent.
Vi kunne nylig fortelle hvordan elbilmarkedet i Kina har tatt av for fullt i år. Siden da har tallene for juni kommet inn, tall som bare bekrefter at det kinesiske markedet fortsetter sin dreining mot elbiler stadig raskere.
Bare i juni ble det registrert 235.000 ladbare biler (15 prosent av totalmarkedet) og 188.000 av dem var rene elbiler – en andel på 12 prosent.
Europa er samtidig virkelig i ferd med å bli et kjempestort elbilmarked. Og selv om de i andel ligger langt bak det norske, gjør de mye større volumene at Norges andel i det globale elbilmarkedet krymper stadig mer.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
I juni fortsatte oppgangen for biler med ledning i Europa til over 237.000 registrerte elbiler og ladbare hybrider.
Det gir en markedsandel på 19 prosent for ladbare biler. Andelen rene elbiler ble 10 prosent.
Norges andel krymper
Selv om Norge slo alle rekorder i juni med 85 prosent ladbare biler i et rekordstort marked, utgjør det ikke mer enn 17.350 biler.
Siden begynnelsen av året er det over en million ladbare biler som har funnet eiere i Europa - og trenden er stigende.
Det er allerede langt over en dobling fra samme periode i fjor, med en økning på 157 prosent. Markedsandelen i Europa er oppe på 16 prosent for ladbare biler samlet, mens de helelektriske er på 7,6 prosent.
Bilmarkedet totalt er opp 27 prosent i Europa i forhold til 2020, ifølge det europeiske bilindustriforbundet ACEA. Men med 6,5 millioner registrerte biler ligger det fortsatt på et langt lavere nivå enn i før-koronaåret 2019, med rundt regnet to millioner færre biler registrert.
Flest rene elbiler
Men trenden er altså klart opp for ladbare biler Det er både ladbare hybrider og elbiler som står for kraftig vekst, men rene elbiler noe mer enn ladehybridene.
Markedet i juni ble særlig løftet av den sedvanlige bølgen av leveringer fra Tesla, og Model 3 toppet da også statistikken i Europa denne måneden.
På de neste plassene på oversikten over registrerte ladbare biler kom Renault Zoe, VW ID.3 og VW ID.4 – foran den første ladehybriden på listen, Ford Kuga PHEV.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
Tyskland leder an
I Tyskland, som er det største markedet i Europa, endte juni med en andel ladbare biler på 23,6 prosent – fordelt med 12,2 prosent på de helelektriske og 11,4 prosent på ladehybridene.
Det som ville vært utenkelig for få år siden nærmer seg dessuten en realitet: Fortsetter trenden som nå, kan elbilene ta igjen dieselbilene i i markedsandel i Tyskland i løpet av året.
Også i Tyskland kom Model 3 på topp. Det ble registrert nesten 4500 Teslaer i juni, så å si bare Model 3. Hittil i år er det imidlertid lille VW e-up! som er mest solgte elbil i Tyskland. 148.716 rene elbiler er registrert i første halvår 2021 i Tyskland.
Model 3 på topp
I Frankrike gjorde Tesla det enda bedre enn i Tyskland. Med 5001 registrerte eksemplarer ble Model 3 mest solgte elbil også der i forrige måned og den presterte endog å komme på topp 10-listen uansett drivlinje (på en 8. plass) og var dessuten mestselgende importerte bilmodell.
Totalmarkedet for ladbare biler nådde i Frankrike en andel på 18,8 prosent – fordelt på 10,5 prosent elbiler og 8,3 prosent ladehybrider. Renault Zoe og Peugeot e-2008 fulgte på plassene bak Model 3. 72.511 elbiler er registrert hittil i år i Frankrike.
I Storbritannia ble andelen biler med ledning 17,2 prosent i juni – 10,7 prosent elbiler og 6,5 prosent ladehybrider. Hos britene hadde Tesla Model 3 det beste resultatet. Med 5468 registrerte biler ble den til og med Storbritannias mest solgte bilmodell i juni. Hittil i år er det registrert 73.893 rene elbiler i Storbritannia.
Sjekk forøvrig listen med de mest solgte elbilene i de europeiske markedene samlet (se under).
Legg merke til at Audi e-tron – fjorårets bestselger i Norge og hittil i år tredje mest solgte elbil, ikke kommer med på listen. Med 15.999 registreringer må den i Europa nøye seg med en 11. plass.
Topp ti elbiler i Europa i 2021:
Modell | Registreringer |
1) Tesla Model 3 | 67.480 |
2) VW ID.3 | 31.030 |
3) Renault Zoe | 30.752 |
4) VW ID.4 | 24.886 |
5) Hyundai Kona Electric | 22.294 |
6) Kia Niro EV | 20.753 |
7) Peugeot e-208 | 20.502 |
8) Fiat 500e | 19.229 |
9) VW e-up! | 18.013 |
10) Nissan Leaf | 16.365 |
Kilde: EV Volumes via CleanTechnica
USA kommer etter
Og hva så med det svære amerikanske bilmarkedet?
Der øker også elbilandelen raskt, men på et nivå som ligger et godt stykke bak de kinesiske og europeiske.
I første halvår i år ble det ifølge referansen i USA, Kelleys Blue Book, registrert 216.917 rene elbiler. Det er opp fra 101.452 i 2020 (pluss 114 prosent).
Tesla dominerer kraftig med Model Y på første plass (76.577 biler), Model 3 på andre (47.380) foran Chevrolet Bolt II og Bolt EUV (20.288 til sammen).