Beløpet, tilsvarende rundt 350 milliarder norske kroner, skal brukes til en radikal fornyelse av Honda, sier administrerende direktør Toshihiro Mibe, ifølge Automotive News.
Målet er å produsere 2 millioner elbiler innen 2030, og at samtlige modeller skal være nullutslippsbiler innen 2040.
Sjarmerende tass
I løpet av de neste 10 årene skal det også komme 30 nye elbiler fra produsenten som hittil har gjort seg bemerket med den litt sjarmerende tassen e (les Motors test her), men ikke mye annet.
Nå skrus strømmen på for fullt.
– Honda vil ikke bare stå og se på. Vi ønsker å være den som tar initiativ for å få til transformasjon, sier Mibe.
LADER OPP: Honda satser kraftig på elektrifisering og skal blant annet lansere 30 elbiler de neste 10 årene.
Egne batterier
Helt sentralt i satsingen er egenproduksjon av faststoffbatterier. En produksjonslinje for disse skal stå klar våren 2024, og planen er at de lettere og mer energitette batteriene skal komme i bilene mot slutten av 2020-tallet.
Utskiftbare batterier, slik vi foreløpig bare kjenner fra kinesiske Nio her i Norge, er også en viktig del av strategien.
STORSKJERMØR: Lille Honda e har et ab bilverdens mest spektakulære instrumentpanel, med skjermer hele veien, inkludert kameraspeil.
Mibe avslører også at Honda planlegger å lansere to elektriske sportsbiler i løpet av tre–fire nærmeste årene, men fra 2030 skal alle segmenter dekkes av tre ulike plattformer.
I mars kunngjorde Honda et samarbeid med Sony om utvikling av elbiler fra 2025, mens de tidligere denne måneden avslørte planer om produsere rimelige elbiler i samarbeid med General Motors fra 2027.