SATSER: Den elektriske familien rundt lille Honda e skal utvides kraftig.

Honda legger om kursen:

Lanserer 30 nye el­biler og egne faststoff­batterier

Honda setter av 40 milliarder dollar til elbilsatsing de kommende årene. Det inkluderer blant annet egenproduksjon av neste generasjon batterier.

Publisert

Beløpet, tilsvarende rundt 350 milliarder norske kroner, skal brukes til en radikal fornyelse av Honda, sier administrerende direktør Toshihiro Mibe, ifølge Automotive News.

Målet er å produsere 2 millioner elbiler innen 2030, og at samtlige modeller skal være nullutslippsbiler innen 2040.

Sjarmerende tass

I løpet av de neste 10 årene skal det også komme 30 nye elbiler fra produsenten som hittil har gjort seg bemerket med den litt sjarmerende tassen e (les Motors test her), men ikke mye annet.

Nå skrus strømmen på for fullt.

– Honda vil ikke bare stå og se på. Vi ønsker å være den som tar initiativ for å få til transformasjon, sier Mibe.

LADER OPP: Honda satser kraftig på elektrifisering og skal blant annet lansere 30 elbiler de neste 10 årene.

Egne batterier

Helt sentralt i satsingen er egenproduksjon av faststoffbatterier. En produksjonslinje for disse skal stå klar våren 2024, og planen er at de lettere og mer energitette batteriene skal komme i bilene mot slutten av 2020-tallet.

Utskiftbare batterier, slik vi foreløpig bare kjenner fra kinesiske Nio her i Norge, er også en viktig del av strategien.

STORSKJERMØR: Lille Honda e har et ab bilverdens mest spektakulære instrumentpanel, med skjermer hele veien, inkludert kameraspeil.

Mibe avslører også at Honda planlegger å lansere to elektriske sportsbiler i løpet av tre–fire nærmeste årene, men fra 2030 skal alle segmenter dekkes av tre ulike plattformer.

Samarbeid med GM

I mars kunngjorde Honda et samarbeid med Sony om utvikling av elbiler fra 2025, mens de tidligere denne måneden avslørte planer om produsere rimelige elbiler i samarbeid med General Motors fra 2027.