BOKSEN GÅR: Kia e-Soul

Kia e-Soul:

Den første koreaner

Kia e-Soul kom over 520 kilometer i rekkeviddetesten.

Publisert Sist oppdatert

Rekkevidde- og ladetest

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Kia e-Soul var den første elbilen fra det koreanske Hyundai-konsernet som kom til våre breddegrader. Soul Electric utmerket seg fra starten ved å være særdeles energieffektiv.

En helt ny generasjon kom i fjor, som e-Soul, og gjør at denne elbilen fortsatt er en av «økonomiklassens» beste.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (Dette gjelder ikke e-Soul).

Modellnavn: Kia e-Soul Exclusive

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 452 km.

Dekkdimensjon testmodell: 215/55R17

Så langt kom vi:

Kia e-Soul har en oppgitt rekkevidde på 452 km. Vi kom 520,3 km Det er 15,1 prosent bedre enn WLTP-verdien. Når batteriet nærmer seg tomt, oppfører den seg ganske likt e-Niro, logisk nok.

Ved 8 prosent kom første varsel om at batteriet har lite strøm. Da lyste også skillpaddeikonet. Ved 6 prosent batteri forsvant kilometeranslaget.

Så begynner også bilen å føles tung på gassen og treg i akselerasjonen. Ved 4 prosent varsler bilen igjen om lite strøm. Bilen ble stanset ved 2 prosent og ukjent antall kilometer igjen.

Reell rekkevidde (med 2 % resterende batterikapasitet): 520,3 km.

Gjennomsnittsfart: 61 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Slik ladet den:

Oppgitt maksimal ladeeffekt er 80 kW. Ved ankomst til ladestolpen hadde e-Soul 6 prosent rest.

Den la seg umiddelbart på rundt 70 kW effekt og holdt seg jevnt der til 55 prosent kapasitet, gikk deretter ned til rett under 60 der den lå til den dalte raskt etter 70 prosent- ved 80 prosent var effekten bare 26 kW.

Gjettometeret viste 401 km ved 80 prosent.

Ladetid 8-80 prosent: 51 min. 14 sek.

Energimengde levert: 53,1 kWt.

Importørens kommentar:

- Det er veldig gøy å se at e-Soul er blant bilene med lengst rekkevidde. Ut fra egen erfaring og tilbakemeldinger fra kunder vet vi at Kia har elbiler som er meget energieffektive, og vi er selvfølgelig glade for at deres test viser det samme. Det hadde vært interessant å se hvor langt den kunne gå om den ble kjørt helt tom. e-Soul vant nylig «World Car of the Year» i kategorien beste bybil, men rekkeviddetesten viser at den absolutt er kapabel også på langtur! sier Mette Simonsen Sauge i Kia Norge.