
Porsche Taycan 4S:
Raskest når den står stille
Porsche er synonymt med ekstrem fart og kjøreglede, men elektriske Taycan er aller mest overlegen når den står helt stille ved en ladestolpe.
- Modellnavn: Porsche Taycan 4S PBP.
- Oppgitt WLTP-rekkevidde: 463 km.
- Dekkdimensjon testmodell: 265/35–305/30 ZR21.
Rekkeviddetesten:
Porsche Taycan 4S gikk 472,1 km – 1,9 prosent lengre enn WLTP. Første varsel kom da det gjenstod en times kjøring i øyeblikkets marsjfart, dvs. 85 km før slutt med beskjeden «Følg med på rekkevidden». Neste varsel kom ved 40 km rest: «Batteriet må lades umiddelbart». Bilen gikk deretter like fint på rattet helt til den stoppet helt. Bilen gikk tre km etter varsel om 0 km igjen, da med noe redusert motorkraft. Når motoren stanses helt og bilen startes på nytt manuelt, vil den ha reservestrøm for 3 km kjøring til et trafikksikkert sted. For vår del brakte det oss til over kammen på en bakke, med påfølgende utforkjøring som regenererte for 16 km kjøring. Bilens maks fart er 50 km/t i dette moduset.
Bilens WLTP er målt på 19 tommers dekk, mens vår testbil gikk på 21 tommer. Mindre hjul vil gi lengre rekkevidde, anslagsvis drøyt 20 km på denne modellen.
Bilen gikk det aller meste av turen i Range Mode, som stipulert gir en drøy mil lengre rekkevidde enn Normal Mode, med maksfart på 110 km/t.
På Porsches hjemmesider finner du forøvrig en smart rekkeviddeberegner, hvor du beregne turen med ulike verdier for dekkdimensjoner, veitype og værforhold.
- Reell rekkevidde: 472,1 km.
- Gjennomsnittsfart: 66 km/t.
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Ladetesten:
Porsche Taycan har lade-planlegger som sørger for at bilen kommer til hurtiglading med perfekt temperert batteri og en ideell rest for å få så effektivt ladestopp som mulig.
Vi koblet til med 7 prosent rest, og den mottok omgående 249 kW. På det meste tok den 253 kW (ved 30 prosent ladet). Den falt til 201 kW ved 35 prosent og videre til mottak rundt 150 kW fra 40 prosent. Her lå den stabilt til det falt brått fra 70 prosent. Da vi kom til 80 prosent fulladet batteri tok den imot 89 kW.
- Ladetid 7-80 prosent: 24 min. og 17 sek.
- Energimengde mottatt: 69,54 kWt.
Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Porsche Taycan 4S var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.
Mest lest på Motor:
-
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Kjenner du igjen frontlysene?
-
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?
-
Forhandleren sier de kjører problembilen feil
-
Bobilen på tre tonn skulle ha 110 hester – hadde bare 84