
Peugeot e-2008:
Mer sjarm enn strøm
Peugeots nye elektriske kompakt-SUV kom litt over 33 mil i rekkeviddetesten.
Peugeots forventede storselger entrer markedet med masse sjarm, men en høyst middels rekkeviddeprestasjon. Den lader til gjengjeld ganske bra.
- Modellnavn: Peugeot e-2008.
- Oppgitt WLTP-rekkevidde: 320 km.
- Dekkdimensjon testmodell: 215/55R18
Rekkeviddetesten:
Peugeot e-2008 gikk 332 km innen den stanset helt. Det er 12 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien. Den hadde gått 322 km – altså nettopp tangert WLTP-verdien - da 0 gjenstående rekkevidde ble vist i displayet. De fleste andre i testen presterte bedre enn dette under de optimale forholdene.
E-2008 viser gjenstående rekkevidde i intervaller på 10 kilometer, inntil det gjenstår 50 kilometer. Da vises det i intervaller på 2 km.
26 km før 0 kom beskjeden «Ladestand lav» opp i displayet. Dette gjentok seg ved 20, 14, 6 og 2 gjenstående km. Ved 0 km gikk bilen over i «paddemodus» og beskjeden «Batteritilstand kritisk: Ytelse begrenset» dukket opp. Bilen mistet gradvis effekt etter 0, men det skjedde smidig og udramatisk.
Etter at bilen hadde stoppet fullstendig, låste hjulene seg. Det er altså ikke mulig å skyve bilen eller taue den opp på en bergingsbil. Vi hadde også problemer med å få i gang ladingen igjen.
Først etter gjentatte forsøk, responderte den etter tilkobling. Etter lading og kjøring i drøye åtte mil fra Dombås til Vinstra, lot det seg ikke gjøre å slå av alt lys i bilen.
Selv med låst bil og tenning slått av, sto lyset på i et uvisst antall minutter ut over en normal forsinkelse. Etter dette fungerte alt perfekt igjen.
- Reell rekkevidde: 332 km.
- Gjennomsnittsfart: 55 km/t.
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Ladetesten:
Da vi koblet til ladestolpen, var det 7 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok omgående 99 kW., og holdt seg på dette nivået (99-97) i fem minutter, før den dumpet ned til 77 kW.
Der lå den i ytterligere sju minutter, før den dumpet ned til 53 kW., der den holdt seg i ca. fem minutter. Ved 70 prosent dumpet den ned til 44 kW, og ved 75 prosent til 28 kW.
- Da hadde den ifølge «gjettometeret» gi 220 kilometer rekkevidde.
- Ladetid 7-80 prosent: 34 min.
- Energimengde mottatt: 35,20 kWt
Les alt om ladetesten av e-2008 på NAF.no

Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.
Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.
Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (E-2008 var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.
Mest lest på Motor:
-
Innfører gebyr for «full tank»
-
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
– Det er helt greit å parkere slik
-
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...