«Årets bil»:
Euro NCAP om Renault 5: Pris viktigere enn sikkerhet
Euro NCAP mer enn antyder at årets bil i Europa, Renault 5, har ofret sikkerheten for å holde prisen nede.
Renault 5 ble kåret til årets bil i Europa for drøye tre uker siden, til tross for nedslående resultat i kollisjonstesten til Euro NCAP.
Fem av fem stjerner har i alle år vært ambisjonen til bilprodusenter som vil hevde seg på det europeiske markedet. Noe annet har vært et tungt prestisjenederlag.
Men Renault 5 fikk bare fire stjerner.
Biler vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Det finnes noen ufornuftige grunner til å kjøpe denne
-
Prøvekjørt: Opel Mokka GSE
Du får det ikke morsommere i en Opel
-
Prøvekjørt: MG IM5 AWD
MGs aller råeste familiebil
-
Prøvekjørt: Kia EV9 GT
Kia til 1,1 mill. – slik er den å kjøre
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Gir rivalene et komfortabelt spark bak
-
Prøvekjørt: MG IM6 AWD
Nå går MG etter Model Y
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster Cross
Denne sprenger rekkevidden
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross
En garantert suksess?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Verstingen er tilbake – sprekere og dyrere
-
Prøvekjørt: Nissan Leaf
Totalt forandret bestselger
Stille spørsmål
Norges representant i årets bil-juryen mener det er på tide å stille spørsmål ved Euro NCAP (les mer her).
Norges mest rutinerte biljournalist mener derimot det er på tide å stille spørsmål ved årets bil-juryen (les mer her).
I Euro NCAP har de fått med seg debatten. Programdirektør Aled Williams skriver i en e-post til Motor at andre kandidater til Årets bil presterer bedre på sikkerhetsfronten, men at juryens beslutning er en sum av flere ulike faktorer.
Har bestemt seg
Han påpeker likevel at det ikke er noen tekniske årsaker til at en liten bil som Renault 5 ikke skal oppnå fem stjerner. Det handler trolig mer om økonomi:
«En lavere rangering indikerer at produsenten har bestemt seg for ikke å sette de fem stjernene som et mål, antagelig basert på konkurransedyktige priser med segmentet», skriver Williams.
Les Motors siste tester:
-
78Test: Skoda Elroq RS
Tidenes raskeste Skoda er ikke den beste
-
83Test: Hyundai Ioniq 9
Her står bestemann på sidelinja
-
80Test: Peugeot E-5008 4WD
Her lykkes Peugeot med det aller meste
-
76Test: Mercedes-Benz CLA
Dette er kanskje den beste bilen vi har kjørt
-
77Test: Nio EL8
Familiedrøm – for dem som tør
-
78Test: Firefly
Sånn skal man bygge en småbil
-
69Test: Dongfeng Nammi Box
Slik er det å kjøre Norges billigste bil
-
77Test: Mini Aceman
Selv for Mini er det størrelsen det kommer an på
-
79Test: Zeekr 7X
Har grunn til å være selvzeekr
-
62Test: Mitsubishi Outlander
Synd at den er blitt dobbelt så dyr
-
79Test: Skoda Elroq
Kanskje rett og slett den beste Skodaen
-
76Test: MGS5
Det er nesten så den kunne vært litt dyrere
-
72Test: Mercedes G 580
El-G i solnedgang
-
79Test: Cupra Tavascan
Får i ulveklær – og det er positivt ment
-
81Test: Volvo EX90
Dette blir Norges mest kjøpte millionbil
-
80Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
-
84Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
-
74Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
Oppfordrer forbrukerne
Han skriver også at fire stjerner ikke betyr at sikkerheten har blitt forsømt. Og videre:
«Selv om vi vil oppfordre alle forbrukere til å kjøpe den sikreste bilen de kan, erkjenner vi at en bil må dekke alle deres behov, og at avgjørelsen til Årets bil-juryen gjenspeiler dette bredere synet».
Motor prøvekjørte Renault 5 i oktober i fjor. Og som de fleste andre, ble vi begeistret (les mer her).