FÆRRE NYE STOLPER: Tesla har utplassert betydelig Superchargere i første halvår enn de gjorde i første del av 2023.
Foto: PETER RAAUM
Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
Tesla-sjef Elon Musk sparket hele staben som jobbet med Supercharger, selskapets ladesystem. Nå er antallet utplasserte ladestolper ned 20 prosent mot fjoråret.
Det viser tall fra nettstedet Supercharge.info, ifølge Electrek.
Da beskjeden om nedbemanningen kom i april, var X-beskjeden fra Musk at «Tesla fortsatt planlegger å utvide Supercharger-nettverket, bare med en lavere vekst i antall nye lokasjoner og mer fokus på 100 prosent oppe-tid og utvidelse av eksisterende anlegg».
Hittil i år har Tesla etablert omlag 5000 nye Supercharger-stolper, mot 6200 i samme tidsperiode i fjor.
Og den som har reist med elbil i sommer, vet at redusert Supercharger-utbygging er dårlig nytt. Etter at Tesla åpnet de fleste ladestasjonene for alle bilmerker, har det vært småkaotisk på mange ladeplasser – ikke bare fordi det har vært flere som trenger å lade, men også fordi mange biler som ikke har ladeport på venstre side bak, ofte tar opp to plasser.
Har du lest disse sakene fra Motor?
«Bare begynnelsen»
«Timingen for dette er ikke bra, for å si det forsiktig. Og dette er bare begynnelsen», advarer Electrek-redaktøren Fred Lambert.
Han skriver at Tesla hadde fullt trøkk i produksjon og utplassering av ladestasjonene i andre halvår i fjor, slik at det er grunn til å tro at forskjellen mot fjoråret bare vil forsterke seg.
Elon Musk har riktignok begynt å ansette igjen etter vårens rokeringer, men foreløpig ikke i betydelig grad innenfor Supercharger-produksjonen. Enkelte nøkkelpersoner i den tidligere organisasjonen er riktignok tilbake.
Batteritrøbbel
Og apropos batterier og lading:
Tesla sliter med å få til produksjonen av sine 4680-battericeller, som de annonserte i 2020 med lovnader om lavere pris, mer rekkevidde og raskere lading.
Slike battericeller brukes nå bare i én av Cybertruck-versjonene som Tesla produserer, og ifølge Electrek har Musk gitt batteriteamet frist ut året på å finne en løsning som ikke bare fungerer tilfredsstillende, men også reduserer kostnadene fra dagens nivå.