OPPGRADERER: Silke Bagschik, salgs- og markedsdirektør for ID-programmet til Volkswagen.
OPPGRADERER: Silke Bagschik, salgs- og markedsdirektør for ID-programmet til Volkswagen.

Neste steg med MEB-plattformen:

VW skal øke rekke­vidden med 40 prosent

Volkswagen planlegger for inntil 700 km rekkevidde og betydelig kraftigere makseffekt ved hurtiglading for elbilene som bygges på den såkalte MEB-plattformen.

Publisert Sist oppdatert

Modularer E-Antriebs-Baukasten, forkortet MEB, er grunnarkitekturen som Volkswagen har utviklet og masseprodusert for bruk i de fleste elbilene som Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra lager.

Hos Volkswagen er MEB brukt som chassis for hele ID-serien, fra lille ID.3 til store ID.Buzz. Fleksibiliten har vært en prioritet i oppstartsfasen av elbilprogrammet, men nå skal kapasiteten opp et par hakk.

VW satser mot maksimal ladefart på 200 kW, WLTP-rekkevidde inntil 700 km, og en akselerasjon fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder for de firehjulsdrevne bilene (med to motorer) i ID-serien.

Det opplyste Silke Bagschik, salgs- og markedsdirektør for ID-programmet, under en presentasjon i Paris denne uka.

Sammenliknbare tall for dagens firehjulsdrevne modeller på MEB-plattformen er ladefart på 125/135 kW, rekkevidde rundt 500 km og akselerasjon like over seks sekunder.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UTGANGSPUNKTET:</span> Skisse av MEB-plattformen som brukes i Volkswagens elbiler.
UTGANGSPUNKTET: Skisse av MEB-plattformen som brukes i Volkswagens elbiler.

Bagschik ga ingen konkrete anslag på tidsperspektivet for forbedringen.

Volkswagen presenterte MEB-plattformen i 2018 med en ambisjon om at den skulle brukes i rundt 10 millioner elektriske biler. Konsernet forbereder også en mindre MEB-versjon for bruk i planlagte småbiler som VW ID.Life, Cupra Urban Rebel og Skoda Elroq.