
Neste steg med MEB-plattformen:
VW skal øke rekkevidden med 40 prosent
Volkswagen planlegger for inntil 700 km rekkevidde og betydelig kraftigere makseffekt ved hurtiglading for elbilene som bygges på den såkalte MEB-plattformen.
Modularer E-Antriebs-Baukasten, forkortet MEB, er grunnarkitekturen som Volkswagen har utviklet og masseprodusert for bruk i de fleste elbilene som Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra lager.
Hos Volkswagen er MEB brukt som chassis for hele ID-serien, fra lille ID.3 til store ID.Buzz. Fleksibiliten har vært en prioritet i oppstartsfasen av elbilprogrammet, men nå skal kapasiteten opp et par hakk.
VW satser mot maksimal ladefart på 200 kW, WLTP-rekkevidde inntil 700 km, og en akselerasjon fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder for de firehjulsdrevne bilene (med to motorer) i ID-serien.
Det opplyste Silke Bagschik, salgs- og markedsdirektør for ID-programmet, under en presentasjon i Paris denne uka.
Sammenliknbare tall for dagens firehjulsdrevne modeller på MEB-plattformen er ladefart på 125/135 kW, rekkevidde rundt 500 km og akselerasjon like over seks sekunder.

Bagschik ga ingen konkrete anslag på tidsperspektivet for forbedringen.
Volkswagen presenterte MEB-plattformen i 2018 med en ambisjon om at den skulle brukes i rundt 10 millioner elektriske biler. Konsernet forbereder også en mindre MEB-versjon for bruk i planlagte småbiler som VW ID.Life, Cupra Urban Rebel og Skoda Elroq.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner