4x4: To år etter introduksjonen kommer Volkswagen ID. Buzz med firehjulstrekk.

Klar for neste vinter:

Her kommer en etterlengtet versjon av ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz selger godt i Norge, særlig som varebil, nå kommer en versjon som kan gjøre bilen enda mer populær.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen kom med ID. Buzz i 2022 og bilen har truffet godt i det norske markedet, særlig som nyttekjøretøy.

Det er registrert 5367 av varebilen ID. Buzz Cargo og 2011 av personbilen ID. Buzz, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Slår man sammen tallene, er det Volkswagens nest mest populære modell i perioden, etter ID.4.

Dette har skjedd uten at ID. Buzz har vært tilgjengelig med firehjulstrekk.

Nå kommer ID. Buzz GTX, med trekk på alle fire.

To utgaver

Volkswagen ID. Buzz GTX kommer i to utgaver, standard eller lang akselavstand, den lange er 25 centimeter lengre. Begge kommer med 340 hestekrefter og firehjulsdrift. 

Den norske importøren sier bilen er antatt å gjøre unna 0–100 kilometer i timen på 6,5 sekunder. 

PLASS: ID Buzz i personbilutgave kan leveres med tre seterader og inntil sju sitteplasser.

ID. Buzz GTX er også utstyrt med forvarming av batteriet, og begge varianter har ladetid fra 10–80 prosent på rundt 26 minutter under optimale forhold.

Utgaven med standard akselavstand har et 79 kWt batteri (84 kWt brutto) og hurtiglading på inntil 185 kW. 

Her kan man velge mellom fem eller seks seter i personbilversjonen. Bagasjeromsvolumet er inntil 1121 liter, eller inntil 2123 liter med setene nedslått.

Utgaven med lang akselavstand har et batteri på 86 kWt-batteri (91 kWt brutto), og klarer hurtiglading på inntil 200 kW. Her er det mulighet for fem, seks eller sju seter

Rekkevidden er foreløpig ikke bekreftet med typegodkjenning, men estimatene er 390 kilometer for standard akselavstand og 420 kilometer for varianten med lang akselavstand.

Bagasjevolumet er på 1340 liter, eller inntil 2469 liter med setene nedslått.

Andre halvår

Begge utgavene har anleding for å justere setene på andre seterad i lengderetning og får økt hengervekt sammenlignet utgaven som har tohjulstrekk.

ID. Buzz GTX er første ID. Buzz-modell hvor head-up-display er tilgjengelig. Stemmestyrings-assistenten IDA er også på plass og kraftig forbedret, hvor ChatGPT er integrert.

– Salget av bilen starter i løpet av sommeren, og de første bilene vil ankomme andre halvår. Vi gleder oss til et nytt ID. Buzz-tilskudd, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

ID. Buzz Cargo, varebilutgaven, er per i dag Norges mest solgte i sitt segment, og salget av utgaven med firehjulstrekk starter samtidig med personbilversjonen.

Den norske prisen er ventet samtidig med salgsstart. Personbilversjonen, ID. Buzz Pro, starter i dag på 605.700 kroner med bakhjulsdrift.

HENGERVEKT: Volkswagen ID. Buzz GTX skal tåle en tyngre henger enn versjonen med tohjulstrekk, hvor mye tyngre er ennå ikke klart.