BLEMMER: Mange steder på sidene av bilen er det avdekket skjemmende bobler i lakken.

Lakken er full av bobler:

– Et kjent Volkswagen-problem

Lakken på den drøyt to år gamle bilen til Torger Gurandsrud har ca. 30 små og store bobler. – Dette er ganske ille, sier Benny Christensen i NAF.

Publisert Sist oppdatert
BILEIER: Torger Gurandsrud.

Våren 2023 kjøpte Torger Gurandsrud i Tranby utenfor Drammen en Volkswagen ID. Buzz. To år senere, i april i år, oppdager han mange små og store bobler i lakken på bilen. Boblene er kun på begge langsidene av bilen, og ikke i fronten.

Han reklamerte til merkeforhandleren Albjerk Bil, hvor han kjøpte bilen. De sendte ham videre til importøren Harald A. Møller, som avslo reklamasjonen.

– Etter en grundig faglig vurdering er det vår oppfatning at skadene skyldes ytre påvirkning, som ikke dekkes av noen form for garanti eller reklamasjon, skrev kundebehandleren til Møller.

Med «ytre påvirkning» mener Møller eksempelvis steinsprut eller lignende.

– Vi kan derfor dessverre ikke imøtekomme din reklamasjon på de aktuelle skadene, skrev kundebehandleren.

30 bobler

Gurandsrud ga seg ikke og har flere ganger forgjeves oppsøkt forhandleren og deres skadeverksted.

– Jeg er overrasket over kundebehandlingen. Jeg har hatt Volkswagen i veldig mange år. Tidligere har problemer blitt rettet opp i. Men ikke nå, forteller han til Motor.

Gurandsrud har telt cirka 30 bobler i lakken. De fleste på venstre side, resten på høyre side. Det er ingen bobler i fronten, hvor steinsprut oftest treffer.

– Ganske ille

Torger Gurandsrud kontaktet NAFs tekniske konsulent Benny Christensen, som har sett over bilen grundig.

– Dette er ganske ille. Boblene er feltvis på bilen. Noen felter har mange bobler, og noen bobler står enkeltvis. Boblene er fra 1–2 millimeter til 3–4 millimeter store. De største har fått hull på toppen, og åpning inn til metallet, mens de minste ikke har hull. Det taler mot at boblene har oppstått på grunn av steinsprut, forklarer Christensen.

Han påpeker at noen av boblene har kommet under en folie som Volkswagen-fabrikken har montert oppå lakken.

– Dessuten er det noen bobler inne i døråpninger som ikke kan være eksponert for steinsprut.

ID. BUZZ: Torger Gurandsruds Volkswagen ID. Buzz er bare drøyt to år gammel, førstegangsregistrert våren 2023.

Benny Christensen mener årsaken til lakkskadene er såkalt sink-slipp og en produksjonsrelatert lakkskade.

Sink-slipp oppstår ved en gassdannelse, når lakken reagerer mot metallet.

– Dette bør være et kjent problem for Volkswagen. De har slitt med det på bilene sine i over 20 år på ulike modeller. Også Skoda og Audi har hatt disse problemene.

Vil ikke svare

Volswagen ID. Buzz er arvtakeren til VW Caravelle og VW Multivan og har blitt svært populær i Norge. Så langt i år er det solgt cirka 5000 nye biler av modellen.

Det gjør at VW ID. Buzz er den tredje mest solgte bilmodellen i Norge i årets åtte første måneder.

Torger Gurandsrud forteller at han har vist skadene til daglig leder Thomas Maximillian Grøndahl ved Albjerk i Lier, hvor bilen ble kjøpt.

– Han ble veldig overrasket da han så at boblene var på siden, og ikke i fronten, forteller Gurandsrud.

Daglig leder Grøndahl kan ikke svare på Motors spørsmål.

– Jeg har dessverre ikke spisskompetanse til å si verken eller. Derfor må jeg vise til de som kan faget, skriver han i en tekstmelding til Motor.

Opprettholder avslaget

Motor har også spurt importøren Harald A. Møller. Der svarer kommunikasjonssjef Torkel Nohr Fjørtoft at de opprettholder avslaget om kostnadsfri utbedring.

– Avslaget baserer seg på grundige undersøkelser og vurderinger fra erfarne fagfolk på lakk. Konklusjonen er at skadene skyldes ytre påvirkning. Det har ikke kommet ny dokumentasjon som endrer den konklusjonen, skriver Fjørtoft i en epost.

Han hevder at Volkswagen og Møller ikke har uvanlig mange reklamasjoner på lakkskader.

– Lakkskader som skyldes ytre påvirkning, som steinsprut, kan skje på alle biltyper og modeller. Vi har ikke et uvanlig antall saker tilknyttet ID. Buzz eller vårt merke generelt.

Dyrt

Teknisk konsulent Benny Christensen i NAF mener det er arrogant av Møller å avslå uten å se på bilen. 

– Jeg mener løsningen er å slipe ned all lakk på begge sidene av bilen til Gurandsrud, og lakkere på nytt, sier han.

– Dette koster flere titusener av kroner.

Det kan dessuten hende det ikke er nok.

– Jeg frykter at dette kan spre seg også til andre deler av bilen, sier Christensen.

Gurandsrud gir seg ikke, og varsler at han vil gå videre med lakkskaden.

Powered by Labrador CMS