Våren 2023 kjøpte Torger Gurandsrud i Tranby utenfor
Drammen en Volkswagen ID. Buzz. To år senere, i april i år, oppdager han mange
små og store bobler i lakken på bilen. Boblene er kun på begge langsidene av
bilen, og ikke i fronten.
Han reklamerte til merkeforhandleren Albjerk Bil, hvor
han kjøpte bilen. De sendte ham videre til importøren Harald A. Møller, som
avslo reklamasjonen.
– Etter en grundig faglig vurdering er det vår oppfatning
at skadene skyldes ytre påvirkning, som ikke dekkes av noen form for garanti
eller reklamasjon, skrev kundebehandleren til Møller.
Med «ytre påvirkning» mener Møller eksempelvis steinsprut
eller lignende.
– Vi kan derfor dessverre ikke imøtekomme din reklamasjon
på de aktuelle skadene, skrev kundebehandleren.
30 bobler
Gurandsrud ga seg ikke og har flere ganger forgjeves oppsøkt
forhandleren og deres skadeverksted.
– Jeg er overrasket over kundebehandlingen. Jeg har hatt
Volkswagen i veldig mange år. Tidligere har problemer blitt rettet opp i. Men
ikke nå, forteller han til Motor.
Gurandsrud har telt cirka 30 bobler i lakken. De fleste på venstre
side, resten på høyre side. Det er ingen bobler i fronten, hvor steinsprut
oftest treffer.
Annonse
– Ganske ille
Torger Gurandsrud kontaktet NAFs tekniske konsulent Benny
Christensen, som har sett over bilen grundig.
– Dette er ganske ille. Boblene er feltvis på bilen. Noen
felter har mange bobler, og noen bobler står enkeltvis. Boblene er fra 1–2 millimeter
til 3–4 millimeter store. De største har fått hull på toppen, og åpning inn til
metallet, mens de minste ikke har hull. Det taler mot at boblene har oppstått
på grunn av steinsprut, forklarer Christensen.
Han påpeker at noen av boblene har kommet under en folie
som Volkswagen-fabrikken har montert oppå lakken.
– Dessuten er det noen bobler inne i døråpninger som ikke
kan være eksponert for steinsprut.
ID. BUZZ: Torger Gurandsruds Volkswagen ID. Buzz er bare drøyt to år gammel, førstegangsregistrert våren 2023.Foto: TORGER GURANDSRUD
Benny Christensen mener årsaken til lakkskadene er såkalt
sink-slipp og en produksjonsrelatert lakkskade.
Sink-slipp oppstår ved en gassdannelse, når lakken reagerer mot metallet.
– Dette bør være et kjent problem for Volkswagen. De har
slitt med det på bilene sine i over 20 år på ulike modeller. Også Skoda og Audi
har hatt disse problemene.
Vil ikke svare
Volswagen ID. Buzz er arvtakeren til VW Caravelle og VW Multivan og har blitt svært populær i Norge. Så langt i år er det solgt cirka 5000 nye biler av modellen.
Det gjør at VW ID. Buzz er den tredje mest solgte bilmodellen i Norge i årets åtte første måneder.
Torger Gurandsrud forteller at han har vist skadene til daglig
leder Thomas Maximillian Grøndahl ved Albjerk i Lier, hvor bilen ble kjøpt.
– Han ble veldig overrasket da han så at boblene var på
siden, og ikke i fronten, forteller Gurandsrud.
Daglig leder Grøndahl kan ikke svare på Motors spørsmål.
– Jeg har dessverre ikke spisskompetanse til å si verken
eller. Derfor må jeg vise til de som kan faget, skriver han i en tekstmelding
til Motor.
Annonse
Opprettholder avslaget
Motor har også spurt importøren Harald A. Møller. Der
svarer kommunikasjonssjef Torkel Nohr Fjørtoft at de opprettholder avslaget om kostnadsfri
utbedring.
– Avslaget baserer seg på grundige undersøkelser og
vurderinger fra erfarne fagfolk på lakk. Konklusjonen er at skadene skyldes
ytre påvirkning. Det har ikke kommet ny dokumentasjon som endrer den
konklusjonen, skriver Fjørtoft i en epost.
Han hevder at Volkswagen og Møller ikke har uvanlig mange
reklamasjoner på lakkskader.
– Lakkskader som skyldes ytre påvirkning, som steinsprut,
kan skje på alle biltyper og modeller. Vi har ikke et uvanlig antall saker
tilknyttet ID. Buzz eller vårt merke generelt.
Dyrt
Teknisk konsulent Benny Christensen i NAF mener det er arrogant av Møller å avslå uten å se på bilen.
– Jeg mener løsningen er å slipe ned all lakk på begge
sidene av bilen til Gurandsrud, og lakkere på nytt, sier han.
– Dette koster flere titusener av kroner.
Det kan dessuten hende det ikke er nok.
– Jeg frykter at dette kan spre seg også til andre deler
av bilen, sier Christensen.
Gurandsrud gir seg ikke, og varsler at han vil gå videre
med lakkskaden.