MILLIONBIL: Mercedes-Benz Vito, her i elbilversjon fra 2021.
Foto: Mercedes-Benz AG
Vannet rant inn i ny Mercedes:
Vannlekkasje var produksjonsfeil
Først trodde merkeverkstedet at sidevinduet var årsaken. Men vannlekkasjen kom fra et annet sted.
To måneder etter at eieren av en Mercedes-Benz overtok
den nye Vitoen til 1,1 millioner kroner, merket han at det lakk inn vann ved c-
og d-stolpene på høyre side. Dette er stolpene bak baksetene og bak bagasjerommet.
Merkeverkstedet hadde bilen inne på verksted fire ganger
før de fant ut årsaken til vannlekkasjen.
På første verkstedbesøk trodde de årsaken var at motoren
til et sidevindu var defekt, og at vinduet dermed ikke var helt tett. Motoren
ble byttet, men lekkasjene fortsatte.
Først over ett år senere, i januar i år, skjønte
merkeverkstedet at lekkasjen kom fra taket på bilen. Verkstedet fjernet det
innvendige taktrekket, og oppdaget at lekkasjen kom fra feil i en skjøt mellom
taket og sidepanelet.
Flere forbrukersaker på motor.no
Fikses for 30.000
Eieren av bilen var ikke fornøyd med at det tok så lang
tid å få avklart årsaken til lekkasjen. Han gikk derfor til sak mot Bertel O.
Steen i Drammen, som solgte ham bilen.
I dommen fremgår det at Mercedes-forhandleren erkjenner
at årsaken til lekkasjen er en produksjonsfeil. Men de påpeker at det er en
liten lekkasje, som kan utbedres for under 30.000 kroner.
Buskerud tingrett har gitt merkeforhandleren medhold i at
bilkjøpet ikke skal heves.
Men tingretten har samtidig gitt merkeforhandleren refs
for at de fant årsaken til lekkasjen først etter at de ble kjent med at eieren
av bilen gikk til sak.
Normalt får den som vinner en sivil rettssak medhold i å
få dekket sine sakskostnader. Men i dette tilfellet har tingretten gjort et
unntak, og dømt merkeforhandleren til å dekke sine egne saksomkostninger.