MILLIONBIL: Mercedes-Benz Vito, her i elbilversjon fra 2021.

Vannet rant inn i ny Mercedes:

Vannlekkasje var produksjonsfeil

Først trodde merkeverkstedet at sidevinduet var årsaken. Men vannlekkasjen kom fra et annet sted.

Publisert

To måneder etter at eieren av en Mercedes-Benz overtok den nye Vitoen til 1,1 millioner kroner, merket han at det lakk inn vann ved c- og d-stolpene på høyre side. Dette er stolpene bak baksetene og bak bagasjerommet.

Merkeverkstedet hadde bilen inne på verksted fire ganger før de fant ut årsaken til vannlekkasjen.

På første verkstedbesøk trodde de årsaken var at motoren til et sidevindu var defekt, og at vinduet dermed ikke var helt tett. Motoren ble byttet, men lekkasjene fortsatte.

Først over ett år senere, i januar i år, skjønte merkeverkstedet at lekkasjen kom fra taket på bilen. Verkstedet fjernet det innvendige taktrekket, og oppdaget at lekkasjen kom fra feil i en skjøt mellom taket og sidepanelet.

Fikses for 30.000

Eieren av bilen var ikke fornøyd med at det tok så lang tid å få avklart årsaken til lekkasjen. Han gikk derfor til sak mot Bertel O. Steen i Drammen, som solgte ham bilen.

I dommen fremgår det at Mercedes-forhandleren erkjenner at årsaken til lekkasjen er en produksjonsfeil. Men de påpeker at det er en liten lekkasje, som kan utbedres for under 30.000 kroner.

Buskerud tingrett har gitt merkeforhandleren medhold i at bilkjøpet ikke skal heves.

Men tingretten har samtidig gitt merkeforhandleren refs for at de fant årsaken til lekkasjen først etter at de ble kjent med at eieren av bilen gikk til sak.

Normalt får den som vinner en sivil rettssak medhold i å få dekket sine sakskostnader. Men i dette tilfellet har tingretten gjort et unntak, og dømt merkeforhandleren til å dekke sine egne saksomkostninger.