
Elbil-lading når du sover:
Ja, det er trygt å lade om natta, dersom ...
For de aller fleste er det helt trygt å lade elbilen om natta. Men ikke for alle elbileiere.
Strømprisene er skyhøye på ettermiddagene, når mange kommer hjem og plugger laderen i elbilen. Derfor bør vi unngå å lade spesielt mellom kl. 15 og 19, og heller lade om natta.
Og lading om natta er trygt, i hvert fall dersom du har installert ladeanlegg de siste fire årene.
Innhold fra NAF
– Fra 2018 er ladeanlegg for elbiler bygget etter NEK 400-standarden med en dedikert kurs til en ladeboks eller stikkontakt. Da er det trygt å lade om natta, sier senioringeniør Kjetil Solberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Krav kom i 2018
Dersom du fikk installert ladeanlegg før 2018, bør du sjekke om det er bygget på en trygg måte med dedikert kurs.
– Kravet kom i 2018, men vanlig praksis også før 2018 var dedikert kurs til ladeboks, opplyser Solberg.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
Dersom du ikke har ladeanlegg med dedikert kurs, eller kun en helt vanlig stikkontakt som også kan brukes til alt annet, bør du ikke lade om natta.
– Har man ikke ordnet seg med ladeanlegg med dedikert kurs hjemme, eller man er på besøk hos noen som ikke har det, bør man ikke lade om natta.
– Sårbare
– Hva kan da skje?
– Slik lading kan føre til brann eller varmgang inne i boligen, i koblingsbokser eller i takpunkt mellom sikringsskapet og kontakten hvor bilen er tilkoblet.
– Hva tenker dere rent brannvernmessig om at strømmen er mye billigere om natta?
– Å bruke strøm om natta er ikke farligere enn å bruke strøm på dagtid. Tvert imot, om natta er det mindre belastning på strømnettet, sier Solberg, før han understreker:
– Vi er imidlertid sårbare når vi sover, og mange branner starter i elektriske apparater.
– Derfor anbefaler vi å være våkne når vi bruker elektriske apparater. Det gjelder også elbillading, dersom ladingen ikke gjøres med dedikert kurs.
Advarer
Også Stiftelsen norsk brannvernforening er skeptiske til bruk av alle andre elektriske apparater bortsett fra elbillader fra dedikert kurs om natta.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
– At strømmen er billigere om natta, mener vi øker faren for at noen velger å bruke tørketrommel, vaskemaskin og å lade elsykkel, skriver administrerende direktør Rolf Søtorp i brannvernforeningen i en epost.
Han trekker spesielt frem elsykkel og elsparkesykkel, som gjerne lades inne, og at det kan bli slitasje og varmgang i kontaktene.
– Med installert elbillader derimot har du et anlegg som er ment for og laget for å kunne ta ut mye strøm over tid.
Røykvarsler
De fleste av oss har opptil flere røykvarslere inne i boligen. Men vi bør også ha en i garasjen, spesielt dersom vi lader bil eller andre apparater, anbefaler DSB og brannvernforeningen.
Det er ekstra viktig med røykvarsler dersom garasjen eller carporten er i kjelleren eller i tilknytning til boligen.
Er garasjen frittstående, er behovet mindre.