LADETIDSPUNKT: Dette bør du gjøre midt på natten, ikke på ettermiddagen.

Prisene skrus opp:

Ikke gjør dette mellom kl. 15 og 19

Strømprisene svinger mye gjennom døgnet. Lader du på feil tidspunkt, koster ladingen like mye som dieselen til en dieselbil.

Publisert

Sist mandag kostet strømmen 5,09 kroner per kilowatt-time på ettermiddagen for en gjennomsnittskunde i Sør-Norge, alle avgifter, nettleie og påslag inkludert.

Har du en av de populære el-SUV-ene med et batteri på oppunder 100 kilowatt-timer, kostet det rundt 500 kroner å lade denne ettermiddagen. Bruker elbilen din to kilowatt-timer per mil, koster det like mye å lade elbilen når prisene er så høye som å tanke og kjøre en gjennomsnittlig dieselbil.

4,34 kr.

Også torsdag denne uka blir det svindyrt å lade elbilen på ettermiddagen.

Spotprisen vil torsdag ettermiddag mellom kl. 15 og 19 være på 3–3,5 kroner per kilowatt-time. Aller dyrest er det i timen mellom klokken 17 og 18. Da er spotprisen hele 3,44 kr per kilowatt-time, ifølge Nordpool. Nettstedet Europower har anslått at gjennomsnittskunden må betale cirka 90 øre i gebyrer, avgifter, nettleie og påslag til selgeren av strømmen.

En spotpris på 3,44 kroner betyr en pris for gjennomsnittskunden på 4,34 kroner per kilowatt-time.

Grensen: 6 kroner

Motor laget tidligere i høst en stor oversikt over hvor mye det koster å lade elbilen, avhengig av hvor dyr strømmen er. Vi hadde også en oversikt over hvor dyr strømmen må være før det er dyrere å lade elbilen enn å fylle diesel til dieselbilen.

Denne artikkelen finner du her.

For en gjennomsnittlig elbil, som bruker 1,7 kilowatt-timer per mil, må strømprisen bli seks kr/kwt før det blir dyrere med strøm enn å kjøre en gjennomsnittlig fossilbil, som bruker 0,6 liter per mil, med en dieselpris på 17 kr/literen.

Husk på at det er flere elbilmodeller som bruker både mye mindre og mye mer strøm, akkurat som det er diesel- og bensinbiler som drikker både mindre og mer enn 0,6 per mil.

2 kr/kwt

I november var gjennomsnittlig spotpris 1,06 kroner per kilowatt-time i Sør-Norge, og 42 øre i Midt- og Nord-Norge. Med avgifter, nettleie og påslag til strømselskapet, gir det en gjennomsnittlig strømpris til forbrukerne på 1,96 kroner i Sør-Norge og 1,32 kroner i Midt- og Nord-Norge.

Med en gjennomsnittlig strømpris på oppunder to kroner, koster det 34 kroner å kjøre en gjennomsnittlig elbil i 100 kilometer. Det er, tross rekordhøye strømpriser i november, bare en tredel av kostnaden ved å kjøre en gjennomsnittlig dieselbil.

En gjennomsnittlig dieselbil drikker for 102 kroner på 100 kilometer, ifølge Motors oversikt fra tidligere i høst.

Billigst 02–04

Det er store forskjeller på strømprisene gjennom døgnet. Mens det sist mandag kostet opp mot 5,09 kroner for strømmen på ettermiddagen, er prisene langt lavere på natten.

Da bør du også lade elbilen.

Natt til torsdag, i timene mellom 02 og 04, er spotprisen nede i under 1,1 kroner. Det betyr ca to kroner inkludert avgifter, påslag og nettleie.

Det er under halvparten av prisen torsdag ettermiddag.