KLAR TALE: – Elektrifisering av bilparkene kommer rett og slett til å ta lengre tid enn mange tror, sa Toyotas konsermsjef Akio Toyoda torsdag.

«Vil ta mye mer tid»:

Toyota-sjefen tar et oppgjør med elbil-ønskene

Toyotas toppsjef Akio Toyoda mener at tidsfristene for elektrifisering av bilparkene er helt urealistiske.

Publisert Sist oppdatert

I august vedtok myndighetene i California at det ikke skal være anledning til å selge bensin- eller dieselbiler i den amerikanske delstaten fra 2035.

Kanskje særlig med dette i mente, men også med en tydelig henvisning til andre lands drøftinger og implementeringer av tidsfrister, valgte Toyotas konsernsjef å hele kaldt vann i blodet på de mest ambisiøse under en pressekonferanse i Las Vegas i USA torsdag.

– Dette vil ta lenger tid enn mediene liker å få oss til å tro, sa Toyoda.

Ifølge Automotive News betegnet han 2035-målet som «vanskelig» og et eventuelt 2030-mål som «svært vanskelig».

Han er slett ikke alene om å mene dette. Daværende Volkswagen-toppsjef Herbert Diess fyrte av en liknende salve under klimakonferansen i Glasgow i november, der han slo fast at selv 2040 er en urealistisk frist for helelektrifisering.

Bakgrunnen, slik Toyoda formulerer det, er nødvendigheten av å levere biler til over 200 land med svært forskjellige behov og forutsetninger.

Han mener at hydrogenbiler kan være en langsiktig løsning, og at ladehybrider kan være det mer kortsiktige svaret.

Ikke desto mindre planlegger Toyota å introdusere 30 helelektriske biler innen 2030. Les mer om disse i saken under: