DÅRLIG TID: Toyota har sagt at de, i samarbeid med BMW, skal lansere sin første masseproduserte hydrogenbil om få år.

Toyota-president: 

Frykter at Kina tar over nok et segment

Toyota, som er en av få bilprodusenter som fortsatt har troen på hydrogen, mener Kina er på god vei til å ta føringen også når det gjelder brenselcellebiler.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har ikke mye tid igjen, det er viktig å få opp farten, fort, sier Misumasa Yamagata, president for Toyotas hydrogenvirksomhet, til Financial Times [for abonnenter] via Electrec.

Yamagata sikter til konkurransen fra kinesiske bilprodusenter, og viser til at de kinesiske bilmerkene dominerer elbilsalget i verden, og nå er på vei til å gjøre det samme med hydrogenbiler.

I fjor ble over 17 millioner elbiler solgt globalt. Ifølge analysebyrået Rho Motion sto Kina for 11 millioner av dem, mer enn 60 prosent.

Dette står seg inn i 2025, til tross for at flere av de etablerte produsentene fra Europa og Asia kommer med nye modeller. 

Les også:  Er det slutt for hydrogen­bilene før det har startet?

Kina har i tillegg taket på batteriproduksjonen gjennom aktører som Catl og Byd.

Som om ikke det var nok: Kinesiske produsenter er på vei til å vise resten av verden hvordan det skal gjøres med bilteknologi, som for eksempel selvkjøring.

Yamagata mener nå at Kina er det mest avanserte landet i verden når det gjelder hydrogendrevne lastebiler. Og at det er en viktig grunn til dette:

– Fordi den kinesiske regjeringen beordret at viktige logistikkruter skulle gjøres om til hydrogenmotorveier.