DÅRLIG TID: Toyota har sagt at de, i samarbeid med BMW, skal lansere sin første masseproduserte hydrogenbil om få år.
Rod Kirkpatrick/RKP Photography
Toyota-president:
Frykter at Kina tar over nok et segment
Toyota, som er en av få bilprodusenter som fortsatt har troen på hydrogen, mener Kina er på god vei til å ta føringen også når det gjelder brenselcellebiler.
– Vi har ikke mye tid igjen, det er viktig å få opp farten, fort, sier Misumasa Yamagata, president for Toyotas hydrogenvirksomhet, til Financial Times [for abonnenter] via Electrec.
Yamagata sikter til konkurransen fra kinesiske bilprodusenter, og viser til at de kinesiske bilmerkene dominerer elbilsalget i verden, og nå er på vei til å gjøre det samme med hydrogenbiler.
I fjor ble over 17 millioner elbiler solgt globalt. Ifølge analysebyrået Rho Motion sto Kina for 11 millioner av dem, mer enn 60 prosent.
Dette står seg inn i 2025, til tross for at flere av de etablerte produsentene fra Europa og Asia kommer med nye modeller.
Les også: Er det slutt for hydrogenbilene før det har startet?
Kina har i tillegg taket på batteriproduksjonen gjennom aktører som Catl og Byd.
Som om ikke det var nok: Kinesiske produsenter er på vei til å vise resten av verden hvordan det skal gjøres med bilteknologi, som for eksempel selvkjøring.
Yamagata mener nå at Kina er det mest avanserte landet i verden når det gjelder hydrogendrevne lastebiler. Og at det er en viktig grunn til dette:
– Fordi den kinesiske regjeringen beordret at viktige logistikkruter skulle gjøres om til hydrogenmotorveier.
Har du lest disse sakene fra Motor?