TIL NYE HØYDER? Bildet viser en Dodge Charger Daytona fra 2006.

Ekstreme summer:

Satser på Jeep og kanskje bensin-muskelbiler

Stellantis-konsernet planlegger enorme investeringer i USA.

Publisert Sist oppdatert

Investeringene skal være i størrelsesordenen 10 milliarder dollar, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg [for abonnenter].

Stellantis-merkene

Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

Stellantis-konsernet, som råder over en lang rekke merker (se faktaboks), har allerede snakket høyt om en satsing på rundt fem milliarder. Ifølge anonyme kilder blir denne summen doblet i løpet av kort tid.

Bloomberg skriver at pengene skal brukes på måter som antakelig vil appellere til både amerikanske myndigheter og landets mest tradisjonelt orienterte bilinteresserte.

Eksempelvis:

Belvidere Assembly Plant i Illinois skal igjen få lys i vinduene. Fabrikken har mer eller mindre ligget brakk siden 2023. Dette kan bety 1500 arbeidsplasser. Flere anlegg kan følge.

Jeep, tradisjonelt et flaggskipmerke for Stellantis i USA, skal revitaliseres. Jeep Cherokee blir nevnt konkret, ikke overraskende – denne modellen hadde sitt foreløpig siste produksjonsår i 2023, men et comeback ble annonsert i mai i år.

● Det er også tidligere nevnt at pickupen Ram 1500 igjen vil bli levert med 8-sylindrede motorer, etter at kundemassen responderte negativt på overgangen til seks sylindre.

● Nytt i siste runde er en mulig nysatsing på den tidligere giganten Chrysler. Gjennom de siste årene er dette merket blitt marginalisert i USA.

● Helt nye toner, sikkert liflige for mange, er også en mulig stor­investering i Dodge, nærmere bestemt muscle cars  – også disse med V8-motorer. Dette må gjerne sees i lys av at den elektriske varianten Dodge Charger Daytona Banshee EV nylig ble droppet, før den overhodet så dagens lys.

Samtidig trykker Stellantis på pause­knappen for seks anlegg i Europa. 

Les mer om det her:

Powered by Labrador CMS