FERDIG REPARERT: Siv Åsynje har endelig fått tilbake Toyotaen sin, etter nesten tre år.
Foto: PRIVAT
Rekordlang ventetid:
Siv ventet 2,5 år på ny kløtsj
– Jeg har grått og jeg har rast, sier Siv Åsynje. Hun måtte vente i to og et halvt år før kløtsjen på Toyotaen hennes ble reparert av merkeverkstedet.
Tenk deg at kløtsjen ryker. Det kan bli tungvint, med
noen dager eller noen uker uten bil.
Men for Siv Åsynje fra Vennesla på Sørlandet ble
ventetiden mye, mye lengre.
For over to og et halvt år siden, rundt juletider i 2021,
røk kløtsjen hennes. En flom som rammet den kinesiske fabrikken som produserer
kløtsjer til Toyota Urban Cruiser, skapte store problemer for både
bilprodusenten, Åsynje og mange andre bileierne.
Siv Åsynje har ikke vært alene om å måtte vente. Kristina
Sæbø fikk beskjed om at hun måtte vente
i 16 måneder på ny kløtsj.
Etter at Motor skrev om henne, greide verkstedet
å finne en løsning etter «bare» fem måneder.
Karl Nilssen fra Stathelle i Telemark måtte også vente i
mange måneder på ny kløtsj til sin Toyota Urban Cruiser. Norges
Bilbransjeforbund kalte problemene med Toyota-modellen som svært
uvanlige og «ekstreme».
– Frustrerende
Men ingen har, etter det Motor vet, måttet vente så lenge
som Siv Åsynje. Etter noen måneder uten sin Toyota måtte hun kjøpe en
erstatningsbil for å klare seg i hverdagen.
– Jeg har derfor betalt på to billån. Det har kostet meg
mye penger.
Hun har også hatt tusenvis av kroner i utgifter på
Toyotaen mens den har stått stille, i tillegg til verditapet.
Etter hvert som tiden gikk, begynte Åsynje å tvile på om
hun i det hele tatt fikk reparert bilen.
– Det har vært utrolig frustrerende, sier hun.
– Grått og rast
For et par uker siden, etter å ha ventet i over to og et
halvt år, fikk hun endelig telefonen fra merkeverkstedet Toyota
Arendal, hvor hun tre år før kløtsjen røk, kjøpte den da fem år gamle bruktbilen. Merkeverkstedet hadde endelig fått inn delen.
Siden det tok så lang tid, forteller Åsynje at hun opprinnelig
var blitt lovet en solid rabatt på monteringen.
– Men plutselig gikk de bort fra det. De sa det var fordi
de hadde sett at jeg ikke har tatt servicer hos dem. Det har jeg i stedet gjort
på et annet verksted.
Hun forteller at Toyota dermed skulle ha full pris – 24.000
kroner – for skifte av kløtsj.
– Jeg har grått og jeg har rast, og vært svært fortvilet
over holdningene og mangelen på forståelse fra Toyota Arendal.
«Det er ikke uvanlig at det gis noe rabatt til lojale kunder som bruker våre tjenester»
Arvid Ødegaard, Toyota Arendal
Skuffet
Hun tok kontakt med Motor, med bilforhandleren på kopi.
Da kom bilforhandleren raskt på banen.
– De tilbød reparasjonen for halv pris, 12.000 kroner,
forteller Åsynje, som nettopp har hentet bilen da Motor snakker med henne.
Hun er imidlertid skuffet over Toyota-verkstedet, og
uttalelsene deres da de så at servicene ikke var tatt hos dem.
Lojale kunder
Motor har spurt Toyota Arendal om hvorfor de krevde full
pris for reparasjonen, og om de krever at servicer tas hos dem for å få rabatt.
– Det er ikke uvanlig at det gis noe rabatt til lojale
kunder som bruker våre tjenester, sier daglig leder Arvid Ødegaard.
– Hvorfor inngikk dere avtale om rabatt, og senere bort fra det?
– Det ble ikke inngått avtale om rabatt. Men hun ble
lovet en grei pris på delen, på grunn av lang leveringstid, av en på delelageret
vårt. Da delen ankom, kontaktet vi kunden, og kundebehandleren var ikke klar
over at det var lovet en grei pris. Etter litt frem og tilbake internt, fikk vi
orden på dette.
Arvid Ødegaard påpeker at de kraftige forsinkelsene, som
førte til en ventetid på to og et halvt år, var helt utenfor deres kontroll.
Siv Åsynje har ikke lyst til å beholde Toyotaen sin.
– Det var en kjip opplevelse å kjøre den igjen. Mye
dårlige vibber som hefter etter de siste 2,5 årene. Nå skal den selges, sier hun.
Flere forbrukersaker på Motor.no: