I 2021 inngikk Seres et samarbeid med Huawei om å lansere Aito-merket. Det skulle bli elektriske og hybride SUV-er i premiumsegmentet.
Siden den gang har Seres hatt en susende vekst. Salget har tredoblet seg på tre år til rundt 427.000 kjøretøy i 2024, mens selskapets aksje, notert i Shanghai, har økt med 120 prosent. melder Automotive News.
Veksten er så heftig at merket nå har passert størrelser som BMW, Mercedes, Land Rover og Audi, og blitt det mest populære merket i prissegmentet over 500.000 yuan, tilsvarende 713.000 kroner, i hjemlandet Kina.
Det er særlig modellen M9, en stor SUV, som fører an. M9 kommer med Huaweis Harmony-operativsystem og et førermiljø med tre skjermer.
I 2024 ble det levert 151.000 Seres Aito i prissjiktet over 500.000 yuan, ifølge data fra det Shanghai-baserte bilkonsulentselskapet ThinkerCar.
De to andre store merkene i dette sjiktet, BMW og Mercedes, leverte henholdsvis 145.000 og 127.000 biler.
Det har lenge vært antatt at nyere elbilprodusenter uten noen form for arv eller merkehistorie ikke kunne matche prestisjen til etablerte merker. Aito antyder at dette ikke er tilfelle, og viser hvordan kinesiske forbrukeres smak for luksus er i endring.
Annonse
Neste år
Samtidig er ikke alt solskinn og medvind for Seres Aito.
Selve luksusmarkedet er i tilbakegang i Kina, og det er en vedvarende priskrig i bilmarkedet, også blant de dyre bilene.
Så langt i år har Aito blitt passert av Mercedes og BMW igjen, med noen tusen enheter.
Seres Aito M7Foto: SERES
Seres Aito M9Foto: SERES
Seres har vært på det norske markedet siden sommeren 2023, med Seres 5, uten at det har tatt helt av. 537 eksemplarer er registrert, ifølge statistikken til Opplysningsrådet til veitrafikken.
M9, storselgeren i Kina, er ventet hit i første kvartal neste år, sier Frode Skaar-Ottesen hos den norske importøren, Autoisme. Allerede nå er det biler i Norge for test og visning.
De har ennå ikke avgjort om også modellen Aito M7 skal lanseres i Norge, da bilen har en hybrid drivlinje.