5,5 ÅR: Etter at Tesla-kunden fikk lovnader fra Elon Musk, ble bilen stående hos Tesla på Skøyen i Oslo i 5,5 år.

Nektet å hente bilen i 5,5 år:

Kunde med personlig garanti fra Musk vant over Tesla

Tesla-eieren har vunnet en knusende seier over Tesla Norge i en spektakulær rettssak i Oslo tingrett. Dommen får følger også for andre Tesla-eiere.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Norge og Tesla-kunden var i en så dyp konflikt med hverandre at Tesla-eieren nektet å hente sin nye Tesla Model S da Tesla-verkstedet sa den var ferdig reparert i juni 2017.

Dermed ble bilen til 1,1 millioner kroner stående på parkeringsplassen til Tesla på Skøyen i Oslo i 5,5 år, helt til november i fjor høst.

Tesla-kunden krevde å få heve kjøpet, fordi han ikke fikk oppgradert bilen slik han ble lovet, og saksøkte Tesla Norge.

Tesla Norge svarte med et motsøksmål, hvor de krevde 99.000 kroner av kunden sin, for at bilen sto på Teslas parkeringsplass i 5,5 år, cirka 2000 dager.

I Oslo tingrett har Tesla-kunden nå vunnet en knusende seier over bilgiganten.

Forsinkelsesrenter

Oslo tingrett har dømt Tesla Norge til å ta tilbake bilen og refundere hele kjøpesummen på 1,1 millioner kroner.

I tillegg må Tesla betale Tesla-kundens sakskostnader på 239.000 kroner, egne sakskostnader på 312.000 kroner og seks år med forsinkelsesrenter til kunden. Rentene utgjør rundt 600.000 kroner.

Kunden er en kjent person i Tesla-miljøet. Han jobber selv i bilbransjen. Av tingrettsdommen fremgår det at det er svært viktig for ham å til enhver tid ha den raskeste og nyeste Teslaen.

Oppgradering

Bakgrunnen for konflikten mellom Tesla Norge og mannen i 40-årene er at sistnevnte kjøpte en Tesla Model S P90D i 2015, som han fikk levert i november 2016.

Mellom kjøpet og leveringen lanserte Tesla Model S P100D, som har 20 prosent lengre rekkevidde, og som akselerer noen tideler raskere fra 0–100 km/t.

Tesla fryktet at denne kunden og mange andre ville avbestille P90D-modellen, og tilbød oppgradering for 10.000 amerikanske dollar.

Elon Musk

Så viktig var oppgraderingen for kunden, at han tok personlig kontakt med Tesla-eier Elon Musk på Twitter i november 2016.

Der bekreftet Musk, ifølge tingrettsdommen, at en oppgradert P90D ville ha samme egenskaper som den nye versjonen.

Men Tesla greide likevel aldri å oppgradere versjonen som mannen i 40-årene og mange andre kjøpte, på grunn av tekniske utfordringer.

Oslo tingrett mener imidlertid det er dokumentert at Tesla lovet oppgraderingen, og at bilen derfor har en mangel – selv om mannen ikke har betalt for oppgraderingen.

– Svekket følelse

Tingretten skriver følgende i dommen:

– Mannens kjøpshistorikk viser at han gjennomgående har kjøpt og eid Teslas fremste biler. Tesla er kjent med mannens preferanser, og hvilken betydning det har for ham å ha den nyeste bilen med lengst rekkevidde og raskest akselerasjon.

De viser til at versjonen mannen kjøpte og fikk, imidlertid ikke ville være den raskeste og nyeste Teslaen.

– Det ga kunden en svekket følelse av eksklusivitet, skriver tingretten.

Vanskelig og urimelig

Tesla har fremstilt kunden som en vanskelig og urimelig kunde. I tingretten hevdet de at de har flere dårlige erfaringer med ham.

I et prosesskriv før rettssaken, som Motor tidligere har omtalt, fremgikk det at Tesla Norge i 2017 tilbød seg å kjøpe denne bilen og en annen bil tilbake fra mannen, mot at han godtok å ikke handle biler fra Tesla Norge de neste fem årene.

Konsekvenser

Dommen i Oslo tingrett får konsekvenser også for andre Tesla-eiere.

Ifølge opplysninger som ble gitt under rettssaken ble det solgt ca. 40 Tesla Model S P90D.

Det fremgår av tingrettsdommen at Tesla Norge inngikk avtaler om oppgraderinger med en rekke andre kunder, som heller ikke fikk dette.

Det er foreløpig ikke klart om Tesla anker dommen, som foreløpig ikke er rettskraftig.