GRILLEN SOM HOLDER VENTEPØLSA VARM: Nye Qashqai låner uttrykk fra elbilen Nissan Ariya.Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Qashqai-ansiktsløftning:
Nissan pynter på bensin-storselger, men rigger seg for elbiler
Den tidligere folkefavoritten Qashqai får Aryia-inspirert design, men må finne seg i å være ventepølsa på grillen – i hvert fall i det norske markedet.
SUNDERLAND (Motor): Hele 4,4 millioner eksemplarer av Qashqai har Nissan-fabrikken i Sunderland i Storbritannia levert siden starten i 2006. 33.559 biler har funnet veien til Norge, et ytterst anstendig tall.
Den justerte varianten du ser på bildet over, kommer også til Norge – en gang i løpet av kommende høst.
Men det begynner å bli noen år siden modellen var en markant størrelse i nybilsalget. Cirka sju, strengt tatt, pluss/minus. Elbilenes inntreden og diverse avgiftsjusteringer har gjort sitt.
«Yngre» utseende
I 2024 er tallet usle 35, så langt – men det antyder faktisk et ørlite oppsving fra fjorårets 74. Og det altså før den ansiktsløftede versjonen er på plass i visningsrommene.
Ordet «ansiktsløftning» er på sitt mest treffende med nye Qashqai.
I det ytre handler det i stor grad om bilens ansikt, fronten, med samme formål som i kirurgimetaforen: Bilen fremstår som «yngre», det vil si mer moderne, gjennom Ariya-inspirasjonen.
Se parallellene her:
Nissan fremhever også nye baklykter, tykkere vindusglass og generelt forbedret sikkerhet.
Det er likevel særlig skjermene i instrumentpanelet, og deres funksjoner, som vektlegges i forbindelse med nylanseringen.
Annonse
Se gjennom panseret
Skjermene er et godt stykke unna kjempenettbrettene som sitter i enkelte elbiler, men mer enn store nok. Og det er teknologien de er tilknyttet, som er viktig.
Around view monitor, nå med 3D, gir full oversikt i revers og ved parkering.
I tillegg er Google-integreringen omfattende, med apper, Google maps og Google assistant for stemmekommando-søk.
Også denne nyttige funksjonen er ny på bilen:
Nissan kaller sin versjon invisible hood view, det handler om kameraer som gir deg full kontroll over hvor forhjulene befinner seg.
Sannsynligvis kommer samtlige Qashqaier du noensinne har sett i Norge, fra nettopp denne fabrikken i Sunderland. Her lages modellen side om side med Juke – på flere av båndene kommer faktisk de to hulter til bulter.
I tillegg er fabrikken arnestedet for alle europeiske biler med modellnavnet «Leaf» på hekken. Det er likevel ingen som lager elbil i Sunderland akkurat nå.
Leaf er nemlig satt på hold, i påvente av oppgraderinger. Dette blir ikke en ansiktsløftning, men en ny generasjon, kanskje også med et nytt navn.
I elbilsammenheng er det derfor stille før stormen fra Nissans og den britiske fabrikkens side.
Annonse
Seks nye? Eller tre?
Produsenten oppdaterte nylig sin masterplan, The Arc, og erklærte da at 30 nye biler er på vei, allerede innen 2026. 16 skal være elektriske. Seks av disse igjen er aktuelle for Europa.
Her holder Nissan kortene skjult foreløpig, det er bare konseptmodellene «Hyper Urban», «Hyper Punk» og «Chill-Out» vi har fått glimt av så langt.
Du kan lese litt mer om de tre, samt japanske konseptbiler generelt her – men felles for de fleste, også Nissans, er at det finnes lite konkret informasjon.
Merk deg Chill-Out likevel. Det er nemlig denne som etter alt å dømme vil avløse Leaf.
Forberedelsene er i gang
Fabrikken i Sunderland er et gigantisk anlegg. 6000 jobber her, og du skal være bra skodd og i brukbar form for å se samtlige kroker på én dag. Det er likevel ett, ganske lite område som interesserer oss mer enn de andre.
Dette:
Som du ser: Ikke all verdens aktivitet akkurat nå, men det er altså på disse båndene en del av arbeidet med den kommende Leaf-avløseren vil bli utført.
Bildene under viser noen av forberedelsene:
Om det blir Leaf eller «Chill-Out» som skal monteres ved disse båndene, er altså ikke kjent. (Vi håper ærlig talt på det første, men gjetter på et tredje navn.) Vi vet heller ikke nøyaktig når det skal skje.
Men parallelt bygges det en ny batterifabrikk på området. Og allerede nå forsyner vindmøllene og solcellepanelene på utsiden anlegget med 20 prosent av strømbehovet. Resirkuleringen av materialer overgår det meste vi har sett. Alt i tråd med Sunderlands «EV360Zero»-strategi.
Så ok, fremtiden er ikke her ennå, men den er neppe langt unna.