KINESISK NISSAN: Dongfeng Nissan N7 har blitt vist fram på bilutstillinger i Kina tidligere i år. Det er en modell som kan være aktuell for eksport.

Samarbeid:

Nissan åpner for å dele fabrikker med Dongfeng

Nissan er midt i en større restrukturering, og en løsning kan bli å dele fasiliteter med kinesiske Dongfeng utenfor Kina.

Publisert

Nissan er åpne for å dele sitt globale produksjonsnettverk med sin kinesiske samarbeidspartner Dongfeng, i forbindelse med restruktureringen av virksomheten, sier administrerende direktør i Nissan, Ivan Espinosa til Automotive News.

I Kina samarbeider Nissan med Dongfeng, både med salg i landet og når det gjelder eksport.

Felles utnyttelse

– Vi kan utnytte samarbeidet utenfor Kina, ved å invitere dem inn i våre produksjonsøkosystemer. Vi har jobbet med dem i over 20 år, og alt er på bordet.

Nissan sliter med et stort underskudd, og har meldt om betydelige kutt i bemanningen.

KOMMER: Frontier Pro er et resultat av samarbeidet. Det er en modell som produseres i Kina, og som skal selges internasjonalt.

Andre kinesiske bilselskapet, som Byd, MG og Chery, planlegger produksjon i Europa, slik at de unngår den høye tollen som innført på elbiler produsert i Kina.

Dongfeng står blant annet bak bilmerkene M-Hero, Voyah, Aeolus og Forthing, hvor de to førstnevnte forhandles i Norge.

Espinosa sier at selskapet skal eksportere Nissan Frontier Pro til markeder globalt, for å erstatte den utgåtte Navara-pickupen, uten å nevne hvilke markeder.

Når den kommer for salg i Kina senere i år, vil Frontier Pro bli Nissans aller første ladehybrid og modellen blir også merkets første elektrifiserte pickup.

Ledig kapasitet

Navara ble produsert i Spania frem til 2021, da Nissan stengte sitt anlegg i Barcelona.

Nissan har uttalt at de vil bringe kinesiske produkter til Europa, uten å spesifisere hvilke. Den elektriske N7, produsert av Dongfeng og Nissan i Wuhan, er en kandidat for eksport.

– Vi vil fortsette å investere i produkter i Kina fordi teknologien, hastigheten og konkurranseevnen der er svært god. Vi vil bruke disse produktene også utenfor Kina, sier Espinosa.

Nissan har ledig kapasitet på mange av sine fabrikker, og har blant annet planlagt å legge ned sju anlegg globalt.

Ubekreftete rykter forteller også om at Toyota skal ha kjøpt seg inn i Nissan etter at planen om et samarbeid mellom Honda og Nissan kollapset tidligere i år.