BRUKTBIL: Pål Magnus Kruse-Madsen kjøpte denne Mitsubishi Pajero 2007-modellen i fjor.

Bilkjøper kritiserer NAF:

NAF overså alvorlig feil i salgstest

Bilkjøper Pål Magnus Kruse-Madsen reagerer på at NAF-testen ikke avdekket for stor slitasje på den ene opphengskula på bilen han kjøpte. Vegvesenet mener slitasjen skulle vært påpekt av NAF.

Publisert Sist oppdatert

– Når jeg kjøper en bil usett, men som har vært på NAF-test, er NAF mine øyne og ører, sier Pål Magnus Kruse-Madsen i Østfold.

Gjennom firmaet sitt, Madsen Trading, kjøpte han før jul en 15 år gammel Mitsubishi Pajero av en privatperson på Vestlandet. Før kjøpet hadde selgeren tatt en salgstest på NAFs testestasjon. Salgstesten er en grundig tilstandsrapport over syv A4-sider av kjøretøyets tilstand.

Testen avdekket en rekke feil og mangler ved bilen, men ikke slitasjen på opphengskula – og kun én lysfeil; en defekt justeringsmekanisme på lys.

NAF erkjenner feil – les lengre ned hva de sier.

Ikke godkjent

Kort tid etter overtakelsen oppdaget Pål Magnus Kruse-Madsen at det er flere feil på bruktbilen enn det NAF-testen indikerte.

Han fikk utført en EU-kontroll av bilen hos et Meca-verksted. Der ble det avdekket fire såkalte kode 2-feil: Tre feil med lysene, samt slakk i opphengskula, det som også kalles bærekula, foran på høyre side.

Dermed ble ikke bilen godkjent. Den må repareres og inn til etterkontroll.

Pål Magnus Kruse-Madsen forteller at han har vært NAF-medlem i mange år, og at han tidligere har vært fornøyd med NAF-tester som har vært utført på biler han har kjøpt. Men denne gangen er han overrasket over NAF.

– Kan være trafikkfarlig

Motor har spurt Meca-verkstedet Klokkergårdveien Bilservice, som påpekte kode 2-feilene, om NAF burde sett det samme. Meca-verkstedet vil ikke svare på spørsmål.

Men Statens vegvesen svarer:

– Kjøretøy med for stor slitasje i hjulopphenget kan være trafikkfarlige. Dette er også årsaken til at slike feil må utbedres før kjøretøyet kan godkjennes, skriver seksjonssjef Sigve Olav Austenå på tilsynsseksjonen i en epost til Motor.

– Burde vært oppdaget

Han understreker at verkstedet som kontrollerte, ikke bedømte mangelen til å være en langt mer alvorlig kode 3-feil, som innebærer umiddelbart bruksforbud.

– Burde en kode 2-feil på opphengskula blitt oppdaget i NAF-testen?

– Jeg vil tenke det, ja, sier Austenå i et påfølgende telefonintervju, og legger til:

– En salgsrapport peker jo fremover, på hva som kan forventes av vedlikehold.

Motor har også spurt Norges Bilbransjeforbund, som også mener at feilen med opphengskula burde vært oppdaget på NAF-testen.

– Men skjønn kan spille inn, påpeker Knut Ole Magistad, som er fagsjef for servicemarked i bilbransjeforbundet.

– Kan skje feil

NAF beklager at feilen på opphengskula ikke ble påpekt i salgstesten.

– Det burde vært påpekt i NAF-testen. Dette er en feil som vi vil følge opp i vårt kvalitetssystem, sier Petter Knutsen, som er leder for NAF-sentrene.

– Kruse-Madsen sier at NAF er kundenes øyne og ører i slike tester. Hva tenker NAF om kvaliteten på sine øyne og ører i denne saken?

– Vi gjorde nær 15.000 bruktbiltester i 2022. Med et slikt volum kan det skje feil, sier Knutsen, som understreker at alle bruktbilkjøpere også bør se og prøvekjøre bilene.

Angrer

NAF tar også selvkritikk for at lysfeilene ikke ble avdekket.

– Opplysningene om lys kunne vært beskrevet tydeligere i NAF-testen. Vi valgte derfor å utbedre både lysfeil og opphengskula kostnadsfritt for kunden, sier Petter Knutsen.

Pål Magnus Kruse-Madsen angrer likevel på kjøpet.

– Hadde jeg blitt opplyst om feilene før kjøpet, hadde jeg ikke kjøpt bilen til den prisen jeg betalte, skriver Kruse-Madsen i en epost til NAF, som Motor har fått kopi av.

Han understreker også, etter at artikkelen ble publisert, at han selv har bekostet utbedring av to av lysfeilene som ble påpekt i EU-kontrollen. NAF bekrefter at det ikke var NAF som utbedret dette.