ADVOKAT-LEDER: Vigdis Svennungsen.

NAF uenige med bilbransjen:

– Bilforhandlerne må dekke moms og avgifter

NAF mener kunder som skulle fått ny bil før avgiftsøkningene, må slippe å betale avgiftene og momsen som kom fra årsskiftet. Bilbransjen gir et originalt svar.

Publisert Sist oppdatert
BILBRANSJEFORBUNDET: Egil Steinsland.

I en epost til Motor om kontraktsrett, skriver informasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund følgende:

– Det sier seg selv at man ikke kan reise til fabrikkene og kreve at noen skal sette sammen en bil, slik verden ser ut nå, fordi man har et konkret leveringstidspunkt.

NAF er ikke enige med bilbransjen. De får nå en strøm av henvendelser fra medlemmer som har bestilt bil for lenge siden, som de skulle fått før årsskiftet, men som de nå risikerer å måtte betale både moms og vektavgift for.

– Bilselgeren ansvarlig

Leder for NAF Advokat, Vigdis Svennungsen, forteller om hele 200 henvendelser til NAF. Hun hevder at en generelt vanskelig situasjon i verden ikke er nok for at bilforhandlerne kan fraskrive seg ansvar.

– Det må kunne forventes at forbruker får en konkret forklaring på hvorfor nettopp den bilen hen venter på, er forsinket, skriver Svennungsen i en epost til Motor.

NAF mener leveringstiden er bindende, og at forsinkelser som hovedregel er forhandlerens risiko. Avgiftsøkninger kan kun plusses på til kundene dersom de påløper før utløpet av avtalt leveringstidspunkt, mener NAF.

– Bilselgeren er derfor ansvarlig for merkostnader som kommer etter avtalt levering, skriver Svennungsen.

– Utenfor kontrollen

NAF ADVOKAT: Vigdis Svennungsen.

Bilbransjeforbundet mener på sin side at vedvarende databrikke­mangel, pandemi­problemer, Russlands invasjonskrig, samt transport- og logistikkproblemer er utenfor bilselgernes kontroll.

– Dette er løpende forhold som selgerne på ingen måte har, eller hittil har hatt, mulighet til å forutse og overvinne følgene av, skriver Egil Steinsland i en epost, hvor han konkluderer med at selgerne ikke har erstatningsansvar.

Bestilte bil i 2021

Motor skrev tidligere i januar om ekteparet Hjørdis Kokslien Torsgard og Arvid Torsgard som bestilte bil før jul i 2021, men som fortsatt ikke aner når de får den.

Møller, som er ekteparets forhandler, er tydelige på at kundene selv må betale påløpte avgifter – som bare for ekteparet Kokslien Torsgard utgjør 50.000 kroner.

– Avgifter er et spørsmål mellom kunder og myndighetene, skrev Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A. Møller, i en epost til Motor.

– Møller vanskelige

NAF mener Møller fremstår som vanskelige.

– Det fremstår dessverre ikke å være noen stor vilje til å finne minnelige løsninger i Møllers forhandlernettverk, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

– Hva sier Møller til kundene og til dere?

– Forhandlernettverket til Møller hevder at forsinkelsene er utenfor deres kontroll, og begrunner det med en generell vanskelig verdenssituasjon. Vi mener at generelle utfordringer i verden ikke er tilstrekkelig til at forhandler kan påberope «force majeure». Det må foreligge en konkret hendelse som er årsak til forsinkelsen, og denne må ikke være kjent på det tidspunktet kjøpsavtalen ble inngått.

Møllers svar

Motor har spurt Møller hva de synes om kritikken fra NAF, og hva Møller kan gjøre for i større grad å etterkomme kundene sine.

Øyvind Rognlien Skovli skriver følgende:

– Krigen i Ukraina, som over natten lammet viktige underleverandører til produksjonen av alle våre mest etterspurte modeller, er en del av den generelt vanskelige verdenssituasjonen NAF viser til, og en del av årsaken til at mange bilkjøpere dessverre har måttet vente lenge på bilen sin.

På spørsmål om hva Møller gjør for å imøtekomme kundene sine, svarer Rognlien Skovli:

– Vi er alle opptatt av å ivareta kundene best mulig i denne saken, og vi har satt av store midler som har sikret de aktuelle kundene mot de mange prisøkningene som har truffet oss og bransjen gjennom hele 2022, og for flere kunder er dette snakk om større summer enn hva avgiftene utgjør.

Løsningsorienterte

Andre bilforhandlere fremstår som mer løsningsorienterte, mener NAF.

– Henvendelser inn til vår førstelinje viser at disse sakene løses på mange ulike måter. Noen forhandlere foreslår deling av avgiftene, mens andre tilbyr ekstrautstyr og servicepakker.

Svennungsen sier at en deling av avgiftsregningen også kan være akseptabelt for mange kunder.

– Men vi ser at kontraktsvilkårene varierer en del mellom forhandlerne. Derfor må hver sak vurderes for seg.

Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund understreker på sin side at standardkontraktene også gir kundene flere muligheter for å kunne gå ut av kjøpekontrakten, dersom man ikke ønsker å betale de nye avgiftene.