VENTER: Hjørdis Kokslien Torsgard og Arvid Torsgard venter på Audien. I mellomtiden bruker de sin gamle BMW.

Møller vil ikke dekke regning:

Bestilte bil i 2021, får 50.000 kr i ekstra avgifter

Hjørdis og Arvid bestilte bil i 2021. Nå er det 2023, og de aner fortsatt ikke når de får Audien sin. Men Møller fastholder likevel at paret må ta regningen på nesten 50.000 kroner i ekstra avgifter.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er kjedelig, sier ekteparet på Lillehammer.

Etter 10 år med en BMW i garasjen, undertegnet Hjørdis Kokslien og Arvid Torsgard i desember 2021 kontrakt med Møller om kjøp av en ny Audi Q4 e-tron til 614.000 kroner.

Forventet levering var august 2022, fikk de vite.

– Men det var kanskje august 2023 de egentlig mente, sier Hjørdis Kokslien Torsgard ironisk.

For bilen ble aldri levert i fjor sommer.

Nedslående beskjed

Utpå høstparten fikk de beskjed om at bilen var satt opp til produksjon først i juni 2023, med levering til ekteparet cirka 10 uker senere – i august 2023.

Før jul kom nok en nedslående beskjed. Da sa bilselgeren hos Møller at det ikke lenger er bekreftet produksjon til sommeren.

– Møller vet ikke lenger når bilen kan produseres. Produksjonsdatoen er nå ikke bekreftet, sier Arvid Torsgard.

Nesten 50.000 kr

Han synes deres bilkjøp viser utfordringene for mange bilkjøpere.

Ikke bare er leveringsdatoen fortsatt i det blå. Bilen blir også langt dyrere – på grunn av de nye avgiftene som ble innført fra årsskiftet.

– Da vi bestilte bil i desember 2021, visste vi at det ikke ble avgifter i 2022. 2023 tenkte vi ikke på, siden vi jo skulle få bilen i 2022, sier Torsgard.

Når ekteparet en eller annen gang får bilen, blir det med en ekstra avgiftsregning på nesten 50.000 kroner.

Fra og med 1. januar er det 25 prosent moms på kjøpesum over 500.000 kroner. For ekteparet Torsgard utgjør det 29.000 kroner.

I tillegg må de betale vektavgift. For bilen de har bestilt, utgjør vektavgiften 20.000 kroner.

Møller dekker ikke

Møller er klare på at ekteparet må betale avgiftene selv, selv om forventet levering skulle være nesten et halvt år før avgiftene ble innført. Møller vil ikke dekke avgiftene, slik noen andre bilforhandlere og bilimportører har valgt å gjøre.

– Avgifter er et spørsmål mellom kunder og myndighetene. Fra vår side har vi investert tungt i prisgarantier, som sikrer at ikke økte produksjonskostnader har påvirket de som venter. Så skal ikke jeg spekulere i motivene til andre aktører som gjør dette på andre måter, skriver Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A. Møller, i en epost til Motor.

50.000 KR: Hjørdis Kokslien Torsgard og Arvid Torsgard er spent på om de må betale avgiftene.

– Møller må dekke

NAF Advokat, derimot, mener det er Møller, og ikke ekteparet, som må ta regningen for de økte avgiftene.

Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, har lest kontrakten mellom Møller og ekteparet Torsgard.

– Vi tolker det dithen i dette tilfellet at ekteparet kan fastholde opprinnelig kontrakt, inkludert avtalt pris, skriver Svennungsen i en epost til Motor.

Hun viser til at Møller forklarer forsinkelsen med databrikkemangel.

– Det er en problemstilling som har vært kjent svært lenge, og som forhandler må bære risikoen for. Dermed må de også ta kostnadene som nye avgifter medfører.

Forstår frustrasjonen

Arvid Torsgard sier de aldri ville bestilt bilen de valgte, dersom de visste at den på grunn av forsinket levering ville koste nesten 50.000 kroner ekstra i avgifter.

Han mener det primært er myndighetene som burde dekket avgiftsregningen for ekteparet.

– Vi har full forståelse for frustrasjonen, sier Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller, og fortsetter:

– Vi har vært tydelige overfor myndighetene om at timingen og kraften i innføringen av avgiften er sterkt problematisk for kundene, når hele bransjen opplever lange ventetider.

Annen farge

Møller har gitt ekteparet Torsgard mulighet for å endre spesifikasjonene på bilen.

– De sier at dersom vi velger manuelle seter, eller en annen farge, kan vi kanskje få bilen tidligere. Men vi vil jo helst ha den bilen vi har bestilt. Uten ekstra avgifter.

Dessuten er det allerede 2023, og avgiftene påløper selv med annen farge på bilen.