HVA BLIR NESTE STEG? Bildet viser en Tesla Supercharger i North Carolina i USA.

Sparket teamet, men ...

Musk vil bruke 500 mill. dollar på nye Superchargere i år

Tesla-toppsjef Elon Musk hevder at selskapet vil bruke bortimot fem og en halv milliard norske kroner på tusenvis av nye Superchargere i 2024. Dette går på tvers av andre, nylige meldinger.

Publisert Sist oppdatert

For et par uker siden sparket Tesla så godt som hele Supercharger-teamet, inkludert sjefen Rebecca Tinucci – totalt rundt 500 personer.

Bakgrunnen syntes å være den pågående, generelle nedbemanningen i selskapet. Ifølge Musks mail til de ansatte og en kort utdyping via X skulle strategien videre se omtrent slik ut:

● Fullføre de påbegynte anleggene. 

● Etablere noen få nye. 

● Ellers senke tempoet på utbygging og satse på vedlikehold av  eksisterende ladestasjoner. 

Allerede få dager etter at disse meldingene ble sendt ut, droppet Tesla flere planlagte anlegg i og rundt New York.

«NYE ladere»

Men i helgen kom en slags kontrabeskjed, skriver Reuters.

«Tesla vil bruke godt over 500 millioner dollar på vårt Supercharger-nettverk for å lage tusener av NYE ladere i år. Dette er bare til nye anlegg og utvidelser, ikke til drift, der kostnadene er mye høyere» skrev Musk på X.

Det er vanskelig, og antakelig lite ønskelig, å holde tritt med Musks inn- og utfall. En journalist talte nylig 389 X-meldinger fra Tesla-sjefen i løpet av fem dager. Og alle som har fulgt ham og Tesla over noen år, vet at det tidvis loves/varsles/foreslås en del som aldri – eller kanskje først mye senere – ser dagens lys.

Må følge opp?

Men akkurat her er det gode grunner til å tro på den siste meldingen, selv om det allerede meldes om tilfeller der Tesla har varslet at selskapet trekker seg ut. 

For selskapet har kanskje ikke noe valg, fra et forretningsmessig synspunkt. Teslas opprinnelige planer er nemlig knyttet til «NEVI» – National Electric Vehicle Infrastructure, en prestisjesak for president Joe Biden og demokratene. 

Det handler om utvikling av ladenettverket i USA. 5 milliarder dollar er på bordet, og Tesla har sikret seg en større del av disse kontraktene enn noen annen tilbyder. 

Musks selskap kan i prinsippet avstå fra å følge opp. Da vil antakelig både under­leverandører og investorer, samt muligens de NEVI-ansvarlige, bli høylytte.  

Men mye viktigere: Myndighetenes bevilgninger er på sett og vis gratis penger. Det er ingen uviktig faktor for et selskap som er bekymret for bunnlinjene. 

● Husk, dette er altså i USA. Hva en eventuell (ny) tverrvending vil ha å si for Supercharger-satsning i resten av verden, er helt i det blå.