LÅSEN SVIKTET: Låsemekanismen til førersetet sviktet i frontkollisjonstesten.

Første gang:

MG-sete løsnet i krasjtest

Euro NCAP har krasjet biler siden 1997 og har aldri sett en liknende feil. 

Publisert Sist oppdatert

Euro NCAP har kollisjonstestet MG 3 – det gikk ikke så bra.

Under frontkollisjonstesten fant Euro NCAPs ingeniører ut at låsemekanismen til førersetet sviktet. En slik svikt i setejusteringen har ikke blitt sett før i Euro NCAP-tester. Euro NCAP har vurdert hundrevis av personbiler siden arbeidet startet i 1997.

MG 3 er en kompaktbil med hybrid­drivlinje, og tredje generasjon ble lansert i 2024. Modellen selges ikke i Norge.

Setet vred seg

Euro NCAP skriver at låsemekanismen til førersetet sviktet, noe som førte til at setet vred seg i sammenstøtet. Denne bevegelsen førte til ekstra belastning på kollisjonsdukkens høyre ben, og beskyttelsen for beinet ble vurdert som «dårlig». 

Feilen gjorde også at til dukken ikke fikk skikkelig beskyttelse fra kollisjonsputen, slik at hodet traff rattet.

Les også: Smell for e Vitara og Urban Cruiser

Organisasjonen skal ha delt funnene med MG, som først hevdet at feilen skyldtes feil låsing av setet før testen.

Dette bestrider Euro NCAP, som sier deres standardprosedyre er å sjekke setets låsemekanisme før testingen utføres.

MG har senere forpliktet seg til å forbedre utformingen av setelås­mekanismen, for å sikre at den ikke løsner.

Anbefaler ikke MG 3

Totalt fikk MG 3 fire av fem stjerner i kollisjonstesten, takket være resultatene de andre krasjtestøvelsene.

Aled Williams, programdirektør i Euro NCAP, sier at organisasjonen anbefaler forbrukerne å vurdere andre biler fremfor MG 3.

– Det er urovekkende å finne en bil til salgs i 2025 med en grunnleggende svakhet i setelåsmekanismen, en viktig del av bilens passasjer­sikringssystem. 

Euro NCAP melder at feilen er rapportert til relevante typegodkjennings­myndigheter, slik at disse kan ta stilling til om det bør utstedes en tilbakekalling av kjøretøyet.

– Derfor anbefaler vi at forbrukere vurderer alternativer til MG 3, sier Willams i en pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS