
Offentlig lading i Oslo:
Prisøkning på 40 prosent
Fra årsskiftet ble det opptil 40 prosent dyrere å lade fra de kommunale ladestolpene i Oslo. Parkering har blitt mye dyrere.
På det billigste kunne du inntil årsskiftet lade for ned mot 22 øre per kilowattime fra de kommunale ladestolpene i Oslo.
Spesielt med dagens strømpriser må det sies å være bortimot gratis. Det var det også i sommer, da Motor skrev om de kommunale ladeprisene.
20 prosent på dagtid
Men nå er ladeprisene plutselig skrudd kraftig opp. Lading fra kl. 20 om kvelden til kl. 09 neste morgen er blitt 40 prosent dyrere.
Før nyttår kostet det fem kroner timen med lading på kveldstid, om natten og på morgenen. Nå koster det syv kroner timen.
På dagtid er ladeprisene skrudd opp med opptil 20 prosent. Før nyttår kostet det 10 eller 15 kroner timen, avhengig av hvor raskt ladestolpen lader. Nå koster det 12 eller 17 kroner.
Ønsker flytting
Årsaken til prisøkningen er ikke dyrere strøm, men at Oslo kommune ønsker at bilistene skal bli flinkere til å flytte bilene sine etter endt lading.
Prisøkningen er del av kommunens budsjettvedtak for 2022, og gir også mer penger i kommunens kasse. For 2022 er inntektsøkningen beregnet til i underkant av fem millioner kroner.
Oslo har nærmere 4000 kommunale ladestolper. På sikt skal Oslo kommune endre prismodellen, slik at man betaler for den strømmen man lader, og ikke for tiden man står parkert ved ladestolpene, slik ordningen er i dag.
Dyrere parkering
Også prisene for parkering av elbiler har blitt dyrere i Oslo. Fra årsskiftet har kommunen økt avgiften for beboerparkering fra 900 kroner til 1620 kroner i året.
Det gir en prisøkning på 80 prosent.
Beboerparkering innebærer at man kan parkere langs gatene i bydelen man bor i ett år dersom man har betalt avgiften.
150 prosent opp
Også avgiftene for korttidsparkering har steget kraftig. Oslo kommune har flere parkeringssoner. I en av de mest brukte, sone 2300, er taksten økt fra 35 til 78 kroner per døgn. Timeprisen er økt fra seks til 15 kroner, en økning på hele 150 prosent.
Trøsten for elbileierne er at eierne av fossilbiler må betale mye mer.
For fossilbiler koster ett års beboerparkering 5400 kroner, mens man må betale 50 kroner timen for en times parkering i samme sone hvor elbileierne må betale 15 kroner.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen