DYRERE: Prishopp, men fortsatt rimelig å lade på de kommunale ladestolpene.

Offentlig lading i Oslo:

Prisøkning på 40 prosent

Fra årsskiftet ble det opptil 40 prosent dyrere å lade fra de kommunale ladestolpene i Oslo. Parkering har blitt mye dyrere.

Publisert

På det billigste kunne du inntil årsskiftet lade for ned mot 22 øre per kilowattime fra de kommunale ladestolpene i Oslo.

Spesielt med dagens strømpriser må det sies å være bortimot gratis. Det var det også i sommer, da Motor skrev om de kommunale ladeprisene.

20 prosent på dagtid

Men nå er ladeprisene plutselig skrudd kraftig opp. Lading fra kl. 20 om kvelden til kl. 09 neste morgen er blitt 40 prosent dyrere.

Før nyttår kostet det fem kroner timen med lading på kveldstid, om natten og på morgenen. Nå koster det syv kroner timen.

På dagtid er ladeprisene skrudd opp med opptil 20 prosent. Før nyttår kostet det 10 eller 15 kroner timen, avhengig av hvor raskt ladestolpen lader. Nå koster det 12 eller 17 kroner.

Ønsker flytting

Årsaken til prisøkningen er ikke dyrere strøm, men at Oslo kommune ønsker at bilistene skal bli flinkere til å flytte bilene sine etter endt lading.

Prisøkningen er del av kommunens budsjettvedtak for 2022, og gir også mer penger i kommunens kasse. For 2022 er inntektsøkningen beregnet til i underkant av fem millioner kroner.

Oslo har nærmere 4000 kommunale ladestolper. På sikt skal Oslo kommune endre prismodellen, slik at man betaler for den strømmen man lader, og ikke for tiden man står parkert ved ladestolpene, slik ordningen er i dag.

Dyrere parkering

Også prisene for parkering av elbiler har blitt dyrere i Oslo. Fra årsskiftet har kommunen økt avgiften for beboerparkering fra 900 kroner til 1620 kroner i året.

Det gir en prisøkning på 80 prosent.

Beboerparkering innebærer at man kan parkere langs gatene i bydelen man bor i ett år dersom man har betalt avgiften.

150 prosent opp

Også avgiftene for korttidsparkering har steget kraftig. Oslo kommune har flere parkeringssoner. I en av de mest brukte, sone 2300, er taksten økt fra 35 til 78 kroner per døgn. Timeprisen er økt fra seks til 15 kroner, en økning på hele 150 prosent.

Trøsten for elbileierne er at eierne av fossilbiler må betale mye mer.

For fossilbiler koster ett års beboerparkering 5400 kroner, mens man må betale 50 kroner timen for en times parkering i samme sone hvor elbileierne må betale 15 kroner.