
Stor oversikt:
Enorme prisforskjeller på Tesla-lading
På de billigste ladestasjonene til Tesla koster ladingen godt under tre kroner per kWt. På de dyreste betaler du langt over fire kroner. Her er full oversikt.
Det siste året har Tesla Norge mer enn doblet ladeprisene på ladestasjonene sine. Likevel er Tesla fortsatt billigst på lading, ifølge en prisoversikt Motor laget like før jul.
I gjennomsnitt tar Tesla Norge nå 3,64 kroner per kilowattime. Men prisene på de totalt 85 ladestasjonene varierer kraftig.
2,60 kroner
Mens de andre ladeoperatørene stort sett har samme priser overalt, og bensin- og dieselprisene kan variere med opptil noen kroner per liter ved lokal priskonkurranse, er det langt større prisforskjeller på ladestasjonene til Tesla.
På de to billigste ladestasjonene til Tesla, i Sentrum parkeringshus i Oslo sentrum og langs E6 på Brumunddal, koster det bare 2,60 kr per kWt å lade, ifølge en oversikt Tesla Owners Club Norway har innhentet.
Dette er Teslas eierforening.
Men NB! I Oslo kommer parkeringsutgift på 38 kroner per påbegynte halvtime i tillegg.
4,35 kroner
Etter Oslo og Brumunddal følger flere andre stasjoner på Østlandet med en pris som er noen få øre høyere.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
De fem dyreste ladestasjonene er i Skibotn, Skaidi, Lavik, Grong og på Gol, hvor det på alle disse stedene koster 4,35 kr per kWt å lade, ifølge oversikten til Teslas eierforening.
Det innebærer at det er 67 prosent dyrere å lade på disse fem stasjonene i Distrikts-Norge enn på de billigste stasjonene på det sentrale Østlandet.
Her er full oversikt for alle Teslas 85 ladestasjoner – klikk deg videre med pilen opp til høyre i oversikten for å se alle:
Skyldes kostnader
Ifølge organisasjonskonsulent Roger Kolbu i Tesla Owners Club Norway er årsaken til de store prisforskjellene at Tesla ønsker å differensiere prisene avhengig av byggekostnadene og driftskostnadene ved den enkelte ladestasjon.
Det skal altså være billigere å drifte og bygge ladestasjon i Oslo enn i Distrikts-Norge – derfor er det lavere priser i Oslo.
Tesla Norge bekrefter at prisforskjellene skyldes kostnadsforskjeller ved stasjonene, og tilføyer at Tesla mener det er viktig at kundene får fordelene av lavere kostnader ved enkelte av deres ladeanlegg.
Totalt hadde Tesla ved siste årsskifte 1199 ladestolper på 85 anlegg i Norge.
Den største er ved Nebbenes på Eidsvoll Verk, med hele 44 ladestolper. Dette er også en av de billigste stasjonene å lade på.