NORGES BILLIGSTE: Teslas ladestasjon i Oslo sentrum.

Stor oversikt:

Enorme prisforskjeller på Tesla-lading

På de billigste ladestasjonene til Tesla koster ladingen godt under tre kroner per kWt. På de dyreste betaler du langt over fire kroner. Her er full oversikt.

Publisert Sist oppdatert

Det siste året har Tesla Norge mer enn doblet ladeprisene på ladestasjonene sine. Likevel er Tesla fortsatt billigst på lading, ifølge en prisoversikt Motor laget like før jul.

I gjennomsnitt tar Tesla Norge nå 3,64 kroner per kilowattime. Men prisene på de totalt 85 ladestasjonene varierer kraftig.

2,60 kroner

Mens de andre ladeoperatørene stort sett har samme priser overalt, og bensin- og dieselprisene kan variere med opptil noen kroner per liter ved lokal priskonkurranse, er det langt større prisforskjeller på ladestasjonene til Tesla.

På de to billigste ladestasjonene til Tesla, i Sentrum parkeringshus i Oslo sentrum og langs E6 på Brumunddal, koster det bare 2,60 kr per kWt å lade, ifølge en oversikt Tesla Owners Club Norway har innhentet.

Dette er Teslas eierforening.

Men NB! I Oslo kommer parkeringsutgift på 38 kroner per påbegynte halvtime i tillegg.

4,35 kroner

Etter Oslo og Brumunddal følger flere andre stasjoner på Østlandet med en pris som er noen få øre høyere.

De fem dyreste ladestasjonene er i Skibotn, Skaidi, Lavik, Grong og på Gol, hvor det på alle disse stedene koster 4,35 kr per kWt å lade, ifølge oversikten til Teslas eierforening.

Det innebærer at det er 67 prosent dyrere å lade på disse fem stasjonene i Distrikts-Norge enn på de billigste stasjonene på det sentrale Østlandet.

Her er full oversikt for alle Teslas 85 ladestasjoner – klikk deg videre med pilen opp til høyre i oversikten for å se alle:

Skyldes kostnader

Ifølge organisasjonskonsulent Roger Kolbu i Tesla Owners Club Norway er årsaken til de store prisforskjellene at Tesla ønsker å differensiere prisene avhengig av byggekostnadene og driftskostnadene ved den enkelte ladestasjon.

Det skal altså være billigere å drifte og bygge ladestasjon i Oslo enn i Distrikts-Norge – derfor er det lavere priser i Oslo.

Tesla Norge bekrefter at prisforskjellene skyldes kostnadsforskjeller ved stasjonene, og tilføyer at Tesla mener det er viktig at kundene får fordelene av lavere kostnader ved enkelte av deres ladeanlegg.

Totalt hadde Tesla ved siste årsskifte 1199 ladestolper på 85 anlegg i Norge.

Den største er ved Nebbenes på Eidsvoll Verk, med hele 44 ladestolper. Dette er også en av de billigste stasjonene å lade på.