FRAKTES VEKK: Bergingssjåføren har fått bilen opp på bergingsbilen med hjelp fra Kristians samboer Melissa Debruyn Johansen.

Har «alt» av forsikring: 

Fikk ikke hjelp da bilen stoppet i utlandet

Kristian Hammer trodde han og familien var godt forsikret til sommerens Frankrike-ferie. Men da bilen stanset, skyldte bilverkstedet og forsikrings­selskapet på hverandre. Fem uker senere er Hammers bil ikke reparert.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har mobilitets­garanti fra Møller Bil og de beste forsikringene. Men det hjelper ikke, sier Kristian Hammer i Hakadal utenfor Oslo.

FORTVILET: Kristian Hammer.

I juni var han, samboeren og deres fem barn på vei i to biler fra Paris til Lyon. Den første uken av årets Frankrike-ferie var unnagjort. To deilige uker sto igjen.

Men på motorveien ut fra den franske hovedstaden begynner Hammers seks år gamle Audi e-tron å riste og lage lyder. Fra under bilen kommer det støvskyer, forteller han.

Han stanser. Og dermed starter det som skal ta mye tid resten av ferien, og som nå, langt uti august, ennå ikke er løst.

– Vi vet fortsatt ikke hva som er galt med bilen, eller om forsikringsselskapet eller mobilitetsgarantien dekker noe, forteller han når han kontakter Motor.

– Fikk ikke hjelp

Etter å ha ventet i flere timer ved veien utenfor Paris denne junifredagen, kom omsider bergingsbil og hentet bilen.

Familien på syv ble imidlertid overlatt til seg selv. Fredag kveld måtte de selv ordne leiebil og ekstra hotellovernatting, som de ikke vet om noen dekker.

– Vi fikk ikke hjelp av noen, bortsett fra at mobilitetsgarantien sørget for å bestille bergingsbil, forteller Kristian Hammer.

Hans seks år gammel Audi e-tron har gyldig mobilitetsgaranti fra Møller Bil. Mobilitetsgarantien garanterer hjelp når det skjer noe, og skal gi «trygghet hele veien, hele døgnet», som Møller skriver i sin markedsføring.

I tillegg har Hammer, som er lokomotivfører, reiseforsikring med såkalt «super»-dekning og «superkasko» på bilen sin i JBF, jernbaneansattes eget forsikringsselskap. Kaskodekningen omfatter maskinskade og motorskade.

– Superkasko gir deg topp dekning med leiebil i hele reparasjonstiden. Med super reiseforsikring er du trygg på hele reisen, skriver forsikringsselskapet på sine sider.

Hammer synes ikke markedsføringen til forsikringsselskapet er korrekt i hans tilfelle.

– Jeg er så overrasket over hvor lite forsikringsselskapet har gjort.

– Sjakk matt

Verkstedet som bilen ble fraktet til, avdekket ulyd fra bakre motor og drivverket. Reparasjon ville ifølge verkstedet koste flere titusener av kroner.

Møller svarer Hammer at det ikke er noe de kan dekke, verken på mobilitets­garantien eller på reklamasjon, selv om denne motoren ble skiftet noen måneder før ferien. Også forsikringsselskapet avslår å dekke skaden.

Nesten to uker etter at bilen stanset, får Hammer dessuten vite at bilen ved en feil er anbrakt hos et ikke-merkeverksted, selv om den ble fraktet dit av et bergingsselskap som samarbeider med Møllers bergingsselskap.

OVERLATT TIL SEG SELV: Familien på syv, her med en av dem, Kristians datter Linnea (17), måtte ta med seg bagasjen og selv finne hotell og leiebil.

Blir bilen reparert på dette verkstedet, mister han garantien, fikk han vite.

Dermed måtte bilen flyttes til et Audi-verksted. Der er det kø, og bilen står nå i august fortsatt og venter på reparasjon.

– I stedet for å kun forholde oss til forsikringsselskapet og Møller Bil, har vi måttet snakke med alle parter, til og med på et annet språk.

Heldigvis kan samboeren hans fransk.

– Hvis ikke ville vi vært sjakk matt.

Beklager

Leiebilen er for lengst levert tilbake, ferien er over, men Hammer aner ikke når han får tilbake sin egen bil.

Det blir imidlertid lynrask reaksjon både fra forsikringsselskapet JBF og Møller Bil når Motor tar kontakt med dem.

– Det er helt riktig som det beskrives, at mobilitetsgarantien ikke fungerte så sømløst som den skulle. Det beklager vi virkelig, skriver servicemarkedssjef Christian Fossheim i Møller Bil Ensjø i en epost til Motor.

Denne Møller-forhandleren har både utført service på bilen til Hammer, slik at han har gyldig mobilitetsgaranti, og skiftet motoren. Verkstedet lover nå fortgang.

– Nå jobber vi sammen med importøren opp mot verksted og Audi i Frankrike for å legge til rette for fortgang og smidighet for kunden, som av ulike årsaker dessverre har opplevd lite av det i denne saken til nå.

Christian Fossheim lover at motoren skiftes på reklamasjon, dersom det er den som forårsaket problemene.

– Men hvorfor ble bilen fraktet til et ikke-merkeverksted?

– Vi vet ikke hvilken vurdering som ble tatt av veihjelpen i Frankrike.

– Uheldig

Hvis Møller Bil ikke dekker reparasjon som en reklamasjonssak, lover forsikringsselskapet å dekke utgiftene. De lover også å dekke utgifter til hotell og leiebil.

I likhet med Møller Bil snudde også forsikringsselskapet seg svært raskt rundt da de fikk henvendelse fra Motor.

MOT LØSNING: Snart halvannen måned etter at Audien ble fraktet bort slik, går det nå mot en løsning for familien på syv.

– Vi har forståelse for at dette har vært en krevende situasjon for vår kunde. Det er uheldig at det har tatt tid å få saken avklart, skriver Ole Gjuv Pedersen i forsikringsselskapet JBF. 

Han er direktør for strategi, forretningsutvikling og kommunikasjon.

Forsikringsselskapet mener at årsaken til at de ikke hjalp Hammer mer da bilen stanset, var at de oppfattet at han først hadde bedt om hjelp gjennom mobilitetsgarantien til Møller.

– Var ikke interessert

Kristian Hammer og familien er glade for at saken løser seg når Motor tar kontakt med forsikringsselskapet og Møller. Samtidig er han fortsatt kritisk, både til forsikringsselskapet og Møller.

– Forsikringsselskapet var tidligere ikke interessert i å finne ut om de hadde noe ansvar. Det er min oppfatning, så kan godt forsikringsselskapet være av en annen mening.

Også Møller Bil er han kritisk til, spesielt at de sendte bilen til et ikke-merkeverksted.

– Men jeg er glad for hjelpen jeg fikk fra dem, helt i begynnelsen. De hjalp meg i en fase der gode råd var dyre. De hjalp med å få tauet bilen, og hadde tett oppfølging med det, til tross for at det var helg.

 

Powered by Labrador CMS