FRAKTES VEKK: Bergingssjåføren har fått bilen opp på bergingsbilen med hjelp fra Kristians samboer Melissa Debruyn Johansen.Foto: KRISTIAN HAMMER
Har «alt» av forsikring:
Fikk ikke hjelp da bilen stoppet i utlandet
Kristian Hammer trodde han og familien var godt forsikret til sommerens Frankrike-ferie. Men da bilen stanset, skyldte bilverkstedet og forsikringsselskapet på hverandre. Fem uker senere er Hammers bil ikke reparert.
– Jeg har mobilitetsgaranti fra Møller Bil og de beste
forsikringene. Men det hjelper ikke, sier Kristian Hammer i Hakadal utenfor
Oslo.
FORTVILET: Kristian Hammer.Foto: PRIVAT
I juni var han, samboeren og deres fem barn på vei i to
biler fra Paris til Lyon. Den første uken av årets Frankrike-ferie var
unnagjort. To deilige uker sto igjen.
Men på motorveien ut fra den franske hovedstaden begynner
Hammers seks år gamle Audi e-tron å riste og lage lyder. Fra under bilen kommer
det støvskyer, forteller han.
Han stanser. Og dermed starter det som skal ta mye tid
resten av ferien, og som nå, langt uti august, ennå ikke er løst.
– Vi vet fortsatt ikke hva som er galt med bilen, eller
om forsikringsselskapet eller mobilitetsgarantien dekker noe, forteller han når
han kontakter Motor.
– Fikk ikke hjelp
Etter å ha ventet i flere timer ved veien utenfor Paris denne
junifredagen, kom omsider bergingsbil og hentet bilen.
Familien på syv ble imidlertid overlatt til seg selv.
Fredag kveld måtte de selv ordne leiebil og ekstra hotellovernatting, som de ikke vet om noen dekker.
– Vi fikk ikke hjelp av noen, bortsett fra at
mobilitetsgarantien sørget for å bestille bergingsbil, forteller Kristian
Hammer.
Hans seks år gammel Audi e-tron har gyldig
mobilitetsgaranti fra Møller Bil. Mobilitetsgarantien garanterer hjelp når det
skjer noe, og skal gi «trygghet hele veien, hele
døgnet», som Møller skriver i sin markedsføring.
I tillegg har Hammer, som er lokomotivfører, reiseforsikring
med såkalt «super»-dekning og «superkasko» på bilen sin i JBF, jernbaneansattes
eget forsikringsselskap. Kaskodekningen omfatter maskinskade og motorskade.
– Superkasko gir deg topp dekning
med leiebil i hele reparasjonstiden. Med super reiseforsikring er du trygg på
hele reisen, skriver forsikringsselskapet på sine sider.
Hammer synes ikke markedsføringen til
forsikringsselskapet er korrekt i hans tilfelle.
– Jeg er så overrasket over hvor lite
forsikringsselskapet har gjort.
Annonse
– Sjakk matt
Verkstedet som bilen ble fraktet til, avdekket ulyd fra bakre
motor og drivverket. Reparasjon ville ifølge verkstedet koste flere titusener
av kroner.
Møller svarer Hammer at det ikke er noe de kan dekke, verken på mobilitetsgarantien eller på reklamasjon, selv om denne motoren ble
skiftet noen måneder før ferien. Også forsikringsselskapet avslår å dekke
skaden.
Nesten to uker etter at bilen stanset, får Hammer
dessuten vite at bilen ved en feil er anbrakt hos et ikke-merkeverksted,
selv om den ble fraktet dit av et bergingsselskap som samarbeider med Møllers
bergingsselskap.
OVERLATT TIL SEG SELV: Familien på syv, her med en av dem, Kristians datter Linnea (17), måtte ta med seg bagasjen og selv finne hotell og leiebil.Foto: KRISTIAN HAMMER
Blir bilen reparert på dette verkstedet, mister han
garantien, fikk han vite.
Dermed måtte bilen flyttes til et Audi-verksted. Der er det
kø, og bilen står nå i august fortsatt og venter på reparasjon.
– I stedet for å kun forholde oss til
forsikringsselskapet og Møller Bil, har vi måttet snakke med alle parter, til
og med på et annet språk.
Heldigvis kan samboeren hans fransk.
– Hvis ikke ville vi vært sjakk matt.
Beklager
Leiebilen er for lengst levert tilbake, ferien er over, men
Hammer aner ikke når han får tilbake sin egen bil.
Det blir imidlertid lynrask reaksjon både fra
forsikringsselskapet JBF og Møller Bil når Motor tar kontakt med dem.
– Det er helt riktig som det beskrives, at
mobilitetsgarantien ikke fungerte så sømløst som den skulle. Det beklager vi
virkelig, skriver servicemarkedssjef Christian Fossheim i Møller Bil Ensjø i en
epost til Motor.
Denne Møller-forhandleren har både utført service på
bilen til Hammer, slik at han har gyldig mobilitetsgaranti, og skiftet motoren.
Verkstedet lover nå fortgang.
– Nå jobber vi sammen med importøren opp mot verksted og
Audi i Frankrike for å legge til rette for fortgang og smidighet for kunden,
som av ulike årsaker dessverre har opplevd lite av det i denne saken til nå.
Christian Fossheim lover at motoren skiftes på
reklamasjon, dersom det er den som forårsaket problemene.
– Men hvorfor ble bilen fraktet til et
ikke-merkeverksted?
– Vi vet ikke hvilken vurdering som ble tatt av
veihjelpen i Frankrike.
Annonse
– Uheldig
Hvis Møller Bil ikke dekker reparasjon som en reklamasjonssak,
lover forsikringsselskapet å dekke utgiftene. De lover også å dekke utgifter
til hotell og leiebil.
I likhet med Møller Bil snudde også forsikringsselskapet seg
svært raskt rundt da de fikk henvendelse fra Motor.
MOT LØSNING: Snart halvannen måned etter at Audien ble fraktet bort slik, går det nå mot en løsning for familien på syv.Foto: KRISTAN HAMMER
– Vi har forståelse for at dette har vært en krevende
situasjon for vår kunde. Det er uheldig at det har tatt tid å få saken avklart,
skriver Ole Gjuv Pedersen i forsikringsselskapet JBF.
Han er direktør for
strategi, forretningsutvikling og kommunikasjon.
Forsikringsselskapet mener at årsaken til at de ikke
hjalp Hammer mer da bilen stanset, var at de oppfattet at han først hadde bedt
om hjelp gjennom mobilitetsgarantien til Møller.
– Var ikke interessert
Kristian Hammer og familien er glade for at saken løser
seg når Motor tar kontakt med forsikringsselskapet og Møller. Samtidig er han
fortsatt kritisk, både til forsikringsselskapet og Møller.
– Forsikringsselskapet var tidligere ikke interessert i å
finne ut om de hadde noe ansvar. Det er min oppfatning, så kan godt
forsikringsselskapet være av en annen mening.
Også Møller Bil er han kritisk til, spesielt at de sendte
bilen til et ikke-merkeverksted.
– Men jeg er glad for hjelpen jeg fikk fra dem, helt i
begynnelsen. De hjalp meg i en fase der gode råd var dyre. De hjalp med å få
tauet bilen, og hadde tett oppfølging med det, til tross for at det var helg.