PASS PÅ! Kundeparkering kan være strengt. Her er Rema og Coop side om side, med hver sin parkering. Dette er ikke butikken som er omtalt i saken.

Se reglene for kundeparkering:

Gjorde ærend et annet sted, fikk parkeringsbot

Mannen handlet på dagligvare­butikken, men gjorde samtidig et annet ærend i nærheten. Dermed fikk han bot.

Publisert Sist oppdatert

«Kundeparkering», «reservert for kunder», «kun for kunder» og lignende skilt står på mange parkeringsplasser ved butikker og andre bedrifter.

Da kan du ikke parkere der og samtidig gjøre andre ærender. Men du kan få lov å være der mens du nyter det du har kjøpt, ifølge Parkeringsklage­nemnda.

Nemnda har nylig vedtatt at en mann som handlet på en Coop Extra-butikk i Stavanger, skal betale 330 kroner i kontrollsanksjon, fordi han i tillegg til å handle på dagligvarebutikken, også gjorde et annet ærend.

Parkeringsbetjenten så at bilføreren forlot området før bota ble lagt på frontruten.

Flertallet i Parkeringsklagenemnda, nemndas leder og parkeringsbransjens representant, understreker at man ikke kan utføre andre ærender eller forlate området mens man står parkert på en parkeringsplass kun for kunder.

Mindretallet i nemnda, representanten til Forbrukerrådet, mente det ikke skulle gis bot.

Kan ikke forlate

Parkeringsklagenemnda har avgjort en rekke klager fra kunder som har fått bøter etter å ha parkert på kundebehandling.

I en samling prinsippavgjørelser forteller de hva kundene kan gjøre, og hva kundene ikke kan gjøre:

● Du kan kun stå parkert i den tiden du er kunde i butikken eller butikkene som parkeringsplassen er ment for. 

● Du kan ikke forlate området, eller gjøre andre ærender.

En kunde som fikk bot fordi han fikk en telefon mens han var inne på dagligvarebutikken, og under telefonsamtalen forlot både butikken og parkeringsplassen, fikk boten opprettholdt av nemndas flertall.

Forbrukerrådets representant i nemnda var imidlertid ikke enig.

– Det skal ikke være nødvendig å måtte flytte kjøretøyet for å besvare en telefon, for så å måtte kjøre tilbake og parkere på kundeparkeringen, uttalte Forbrukerrådets representant i dette vedtaket.

Ikke «vindushandle»

Du kan også stå parkert selv om du ikke kjøper noe. Men da kan du måtte be butikken om bekreftelse på at du har vært der.

Du kan imidlertid ikke bare «vindushandle». 

En kunde som sa at hun utenom åpningstid skulle se på en genser som var utstilt i vinduet, fikk likevel parkeringsbot – som ble opprettholdt av nemnda.

– Man kan ikke være kunde i en stengt butikk, uttalte nemnda.

Lov å nyte

Dersom kundeparkering forutsetter at du registrerer deg på en parkeringsautomat eller på telefonen, og du ikke registrerer deg, får du bot – selv om du har kvittering fra butikken.

Men, dersom du bruker andre fasiliteter på området, som gjenvinningsstasjonen på en bensinstasjon, skal du ikke få bot, har Parkeringsklagenemnda avgjort i en annen klagesak.

Du har også lov til å nyte det du har kjøpt.

En kunde som hadde handlet på en bensinstasjon, fikk bot da han – ifølge vedtaket – nøt det han hadde kjøpt på bensinstasjonens område.

– Man må kunne nyte det man har kjøpt seg når man oppholder seg på området, så lenge man forholder seg til makstiden og eventuelle øvrige vilkår på stedet, skriver nemnda i vedtaket, hvor bilføreren fikk medhold i klagen sin.