ONE-TOO-MANY-PARK: Bjørn Havnes satte ikke pris på regningen fra Onepark. Her er han med sin Fiat 500e.

Fikk ekstraregning:

Forlot p-plass på sekundet riktig – måtte betale

Bjørn Havnes sjekket ut fra parkeringen nøyaktig i det sekundet den gikk ut. Men Onepark måler tiden ned i tusendeler av et sekund, og dermed ble pensjonisten pålagt å betale.

Publisert Sist oppdatert

– Det var dråpen som fikk begeret til å renne over, sier den pensjonerte sivilingeniøren Bjørn Havnes (76) fra Lilleaker i Oslo.

Han sikter til prinsippet: Om hvor lite som skulle til for å bli avkrevet en avgift. Det er nemlig ikke summen dette handler om. Den var ikke høy.

– Jeg klaget på 23 kroner, fordi nok er nok. Praksis må endres, og jeg håper at flere vil reagere, sier Havnes.

Timet nesten perfekt

Parkeringsavgiften dukket opp etter at han og kona hadde besøkt auksjons­firmaet Blomqvist på Fornebu i Bærum. Der fant de en plass til sin Fiat 500e, og registrerte seg på en skjerm som ga 45 minutter gratis parkering, til klokken 14.20.

Da denne perioden var ute, dro ekteparet. 

Ifølge Havnes’ egen klokke – og meldingen han fikk fra Onepark – forlot paret plassen 49 sekunder etter angitt tid, nøyaktig klokken 14.20,49.

Først reagerte han derfor på å betale 23 kroner for 49 sekunder.

725 tusendeler

Da Motor tok kontakt med Onepark, viste det seg likevel at marginene var mindre enn som så. Mye mindre.

– Dette kjøretøyet kjørte ut under ett sekund etter utløp av valideringen via Tap 'n' Park. Gratis kundeparkering på 45 minutter er dermed overskredet, opplyser Oneparks markedssjef og pressekontakt Mona Elisabeth Gladhus.

Hun illustrerer med dette bildet fra selskapets logg:

Som du ser: Parkeringstiden var passert med 725 tusendeler av et sekund.

Ble refundert

Etter at Motor tok kontakt, fikk Havnes sine 23 kroner tilbake.

Gladhus fulgte opp med denne opplysningen:

– Vi har nå satt opp en ekstra utkjørings­margin for denne spesifikke løsningen, slik at vi unngår slike særtilfeller fremover.

Motor har spurt om

  • hvor mange av Oneparks punkter som har samme system,
  • om disse også er endret, og
  • hva selskapet gjør overfor kunder som har opplevd det samme, men ikke klager til Onepark eller medier.

Det svarer ikke Onepark på, i detalj.

– Vi har mange slike løsninger rundt i Norge og har ikke opplevd noen problem med disse, og vi mottar sjeldent klager. Vi oppfordrer kunder til å ta kontakt med kundeservice, dersom man mener mottatt faktura eller belastning ikke stemmer, skriver Gladhus i en epost.

Vil ha slutt på overbetaling

Bjørn Havnes, på sin side, mener at hele praksisen med «påbegynt tid» er klar for skraphaugen.

– Det irriterer voldsomt å måtte betale for en time når man har parkert i 40 minutter, særlig med de prisene parkeringsselskapene tillater seg å ta. Overbetaling skjer ofte, sier pensjonisten.

Han viser til at de tekniske løsningene for lengst er på plass.

– Moderne teknologi med skilt­registrering tillater tidsmåling ned til en hundredel av et sekund, hvilket fremgår av registreringen av min bil ved Technopolis. Betalingen skulle ha stoppet ved at man kjører ut fra parkeringen. End of story, sier han.