BLIR REDDET? Bildet er fra Nissans fabrikk i Oppama, en bydel i Yokosuka i Japan.

Ny avtale:

– Elektro­gigant skal redde Nissan-fabrikk

Et samarbeid med taiwanske Foxconn skal igjen være et alternativ for den kriserammede produsenten. 

Publisert Sist oppdatert

Ingen av partene bekrefter noe, men nyhetsbyrået Reuters slår det fast: Nissan er igjen i samtaler med Foxconn. Denne gangen skal det handle om en plan for å redde en Nissan-fabrikk. 

Oppama-fabrikken, i havnebyen Yokusuka sør for Tokyo og Yokohama, har symbolsk betydning for Nissan, 3900 ansatte og for lite å gjøre. 

Det hører med til historien at knapt noen Nissan-fabrikker er helt trygge nå. Selskapets toppsjef Ivan Espinosa har varslet nedlegging av totalt sju anlegg. 

Foxconn-bil

I første omgang er det ikke Nissan-produkter Foxconn skal bidra med, selskapet skal i stedet bruke Nissans fasiliteter til å lage sine egne elbiler. Foxconns bilplaner, som har ligget på bordet en stund, var bakgrunnen for forrige runde med samtaler selskapene imellom.

Likevel: Dermed er døren igjen åpen. 

Ifølge den japanske finansavisen Nikkei kan det ligge mye mer i avtalen. Og så sent som i mai ble Nissan-deleide Mitsubishi enige med taiwanerne om produksjon av en elbil. 

Honda ... og ikke

Nissan-sagaen gjennom det siste halve året ser omtrent slik ut:

● I desember kom de første, offisielle meldingene om at en fusjon med Honda kunne være på trappene, selv om samarbeid hadde vært drøftet en stund. Mitsubishi syntes å bli med på lasset.

● I februar kom det signaler om at forhandlingene hadde brutt sammen.

● Bare dager etter ble det kjent at det enorme elektronikkselskapet Foxconn, som har spesialisert seg på å lage nær sagt alt for alle (inkludert f.eks. iPhone, Playstation og Xbox), ville tre inn som ny partner.

● Et par uker senere meldte Honda seg igjen, med et krav: At Nissan-sjefen måtte gå av først. Omtrent samtidig ble det åpenbart at Foxconn, tross sitt offisielle tilhold i Taiwan, ble sett på med skepsis. Årsaken var tilknytningen til Kina, der selskapets fabrikker befinner seg.

● 1. april ble sjefen Makoto Uchida byttet ut med meksikanske Espinosa – en åpenbar ryddegutt. Ytterligere nedbemanninger var punkt nummer én. Både salg av selskapets hovedkontor og samarbeid med kinesiske Dongfeng er blitt luftet i ettertid. 

Powered by Labrador CMS