BLIR REDDET? Bildet er fra Nissans fabrikk i Oppama, en bydel i Yokosuka i Japan.
Foto: NISSAN
Ny avtale:
– Elektrogigant skal redde Nissan-fabrikk
Et samarbeid med taiwanske Foxconn skal igjen være et alternativ for den kriserammede produsenten.
Ingen av partene bekrefter noe, men nyhetsbyrået Reuters slår det fast: Nissan er igjen i samtaler med Foxconn. Denne gangen skal det handle om en plan for å redde en Nissan-fabrikk.
Oppama-fabrikken, i havnebyen Yokusuka sør for Tokyo og Yokohama, har symbolsk betydning for Nissan, 3900 ansatte og for lite å gjøre.
Det hører med til historien at knapt noen Nissan-fabrikker er helt trygge nå. Selskapets toppsjef Ivan Espinosa har varslet nedlegging av totalt sju anlegg.
Foxconn-bil
I første omgang er det ikke Nissan-produkter Foxconn skal bidra med, selskapet skal i stedet bruke Nissans fasiliteter til å lage sine egne elbiler. Foxconns bilplaner, som har ligget på bordet en stund, var bakgrunnen for forrige runde med samtaler selskapene imellom.
Likevel: Dermed er døren igjen åpen.
Ifølge den japanske finansavisen Nikkei kan det ligge mye mer i avtalen. Og så sent som i mai ble Nissan-deleide Mitsubishi enige med taiwanerne om produksjon av en elbil.
Honda ... og ikke
Nissan-sagaen gjennom det siste halve året ser omtrent slik ut:
● I desember kom de første, offisielle meldingene om at en fusjon med Honda kunne være på trappene, selv om samarbeid hadde vært drøftet en stund. Mitsubishi syntes å bli med på lasset.
● I februar kom det signaler om at forhandlingene hadde brutt sammen.
● Bare dager etter ble det kjent at det enorme elektronikkselskapet Foxconn, som har spesialisert seg på å lage nær sagt alt for alle (inkludert f.eks. iPhone, Playstation og Xbox), ville tre inn som ny partner.
● Et par uker senere meldte Honda seg igjen, med et krav: At Nissan-sjefen måtte gå av først. Omtrent samtidig ble det åpenbart at Foxconn, tross sitt offisielle tilhold i Taiwan, ble sett på med skepsis. Årsaken var tilknytningen til Kina, der selskapets fabrikker befinner seg.
● 1. april ble sjefen Makoto Uchida byttet ut med meksikanske Espinosa – en åpenbar ryddegutt. Ytterligere nedbemanninger var punkt nummer én. Både salg av selskapets hovedkontor og samarbeid med kinesiske Dongfeng er blitt luftet i ettertid.
Les alle Motors biltester: