Ingenting er støpt i betong eller hugget i sten ennå, men retningen synes å være ganske klar: Lillejulaften satte toppsjefene i Nissan og Honda sine navntrekk på en avtale om å fortsette forhandlinger om fusjon. De fikk selskap av Mitsubishi, skriver Bloomberg.
Mitsubishis deltakelse beskrives med formuleringen av typen «med i samtalene», men deltakelsen er egentlig en selvfølge. Nissan eier nemlig bortimot en tredel av selskapet.
– Sammen kan vi gjøre noe for bilkundene som vi ikke hadde maktet hver for oss, sa Nissan-sjef Makoto Uschida under en pressekonferanse.
Det hele likner dermed svært på forhandlingene mellom de tre gigantene fra så sent som i august, bare noen hakk opp i alvorlighetsgrad. Den gangen handlet det om et elbilsamarbeid, nå er det altomfattende avtaler som drøftes.
DA HAN VAR SJEF: Carlos Ghosn. Foto: APShuji Kajiyama
Nå som da kommenterer en meget skeptisk Carlos Ghosn (eks-Nissan- og Renault-sjef) fra sitt eksil i Libanon.
– Dette viser at Nissan har panikk, sier han.
– De er desperate. Dette handler ikke om noe pragmatisk, for det er nesten umulig å se noen synergimuligheter selskapene imellom, sier den ettersøkte eks-toppsjefen.
Bloomberg mener en fusjon først og fremst vil styrke konkurransen mot Toyota. Ikke desto mindre vil et eventuelt resultat av en slik fusjon bli verdens tredje største bilprodusent – etter Volkswagen og nettopp Toyota.