BERGEN: Exlantix ET på brygga i Bergen.

Exlantix:

Bruker Norge som prøveklut

Chery Group skal bruke Norge som en testarena for merket Exlantix, årsaken er at de mener nordmenn setter høye krav til elbilene.

Publisert

Exlantix er et bilmerke under det kinesiske selskapet Chery Group, som er den fjerde største bilprodusenten i verdens største bilmarked. Hvor merkene Omoda, Jaecoo, Exlantix, og Aiqar bygges for eksport.

Nå ønsker de å prøve seg i Europa. Veien inn på dette markedet, er via Norge, ifølge Nathan Xue, Chery Groups direktør for Exlantix sin eksport til Norge.

Respekt

– Vi har veldig respekt for det europeiske bilmarkedet, og Norge har vært ledende på elbil i mange år. Nordmenn har høye forventninger til rekkevidde, kvalitet og sikkerhet, og vi mener at konkurranse er det som kan tvinge oss fremover, og gjøre at vi kan utvikle teknologi enda raskere i fremtiden. Hvis vi vil vokse, er det i Norge vi må være for å teste, eller se hvordan vi kan bli enda bedre, sier Xue, i en pressemelding.

Det starter med to modeller: ES og ET.

Variantene som kommer til Norge er: 

  • ES 77 kWt Premium AWD, 505 kilometer rekkevidde (WLTP). 
  • ES 100 kWt Performance AWD, 610 kilometers rekkevidde. 
  • ET 77 kWt Premium AWD, 427 kilometers rekkevidde.
  • ET 77 kWt Premium+ AWD, 427 kilometers rekkevidde. 
  • ET 100 kWt Performance AWD, 525 kilometers rekkevidde.

Det er Sandven-gruppen, gjennom Autoisme AS, som blir importør av Exlantix i Norge. De representerer i dag Jaguar, Land Rover, RAM, Dodge og Seres. 

Lite informasjon

– Både Exlantix sine ES og ET modeller treffer på alt norske kunder er på jakt etter, ikke minst med tanke på kombinasjonen av teknologi, størrelse, rekkevidde og pris, sier Frode Skaar-Ottesen, administrerende direktør i Autoisme AS.

Han trekker fram at Chery Group en av verdens største aktører, noe som har vært en viktig faktor når de skulle utvide med et ekstra merke.

REKKEVIDDE: Exlantix ES skal ha inntil 610 kilometers rekkevidde.

– Små, nye bilfabrikker har vi sett bort fra, derfor har vi høye ambisjoner fra start.

ET er en SUV, mens ES er en stor sedan. Merkelig nok sier pressemeldingen ikke noe mer om modellene, og selv om det sies at prisen skal bli god, så er heller ikke summene nevnt med et ord.

De som er klart, er at bilene kommer med en garanti på 7 år eller 150.000 kilometer.

På Facebook-siden til Exlantix kan man lese at bilene har et batterisystem på 800 volt, som skal lade fra 20 til 80 prosent på 10 minutter, noe som betyr høy ladefart.

Der kommer det også fram at ES og ET har luftfjæringer. 

Modellene har vært på vintertesting Norge i år og skal være i butikkene i tredje kvartal. Så kommer det flere modeller i 2026 og 2027.