VANT: Idar Jørgensen seiret over Møller i striden om lykteglassene på hans Audi A4 Allroad.

Glass som sprekker:

Møller måtte erstatte lykte­glass på over fem år gammel bil

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Møller skal dekke skifte av sprukne lykteglass.

Publisert Sist oppdatert

Svært mange bileiere er frustrert over lykter som sprekker og krakelerer altfor raskt. Frustrasjonen blir ikke mindre av at flere verksteder og importører avslår å reparere på garanti og reklamasjonsrett. De krever at kundene selv må betale.

Men nå har Forbrukerklageutvalget konkludert med at lykteglass skal holde mye lenger enn det mange i bilbransjen mener.

Idar Jørgensen i Oslo klaget til Forbrukerklageutvalget da Audi-forhandleren Møller Bil Oslo Vest avslo å dekke skifte av baklyktene på hans Audi A4 Allroad.

Lyktene hadde sprukket flere steder, men Møller mente Jørgensen selv skulle dekke skifte av lykteglass for 8820 kroner.

SPREKKER: Slik så lykteglassene ut. Idar har tatt vare på dem.

– Unormalt

Til utvalgets behandling hentet Jørgensen inn en sakkyndig uttalelse fra teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF, som hadde studert bilder av lykteglassene.

– Ut fra vedlagte bilder kan man se at det er sprekker og krakelering i glassene på baklyktene. Forutsatt normalt bruk og vedlikehold, fremstår dette som unormalt i forhold til bilens alder og kjørelengde, skriver Bergerud.

Bilen var litt over fem år og seks måneder gammel, og var blitt kjørt 58.000 kilometer, da Jørgensen klaget. 

Han kjøpte bilen brukt tre år tidligere, og viste til at han har behandlet bilen svært godt, og brukt vaskeprodukter som bilen er ment å tåle.

Han viste også til andre biler av samme merke med samme problemer med lyktene.

– Mangel

Møller avviste klagen, og henviste til at det ikke er reklamert innen garantitiden. Dessuten mener Møller at glassene har sprukket på grunn av ytre påvirkninger, og ikke på grunn av produksjonsfeil eller svakhet i komponenten.

Forbrukerklageutvalget har imidlertid gitt Jørgensen fullt medhold.

– Det kan ikke ventes at baklyktene på en bil sprekker ved normal bruk. Utvalget har kommet fram til at forholdet utgjør en kjøpsrettslig mangel, heter det i vedtaket.

– Ytre påvirkning

Møller har akseptert vedtaket, og Jørgensen har mottatt pengene han er tilkjent.

Motor har spurt Møller hvorfor de aksepterte vedtaket, og ikke tok saken til tingretten, slik de har anledning til.

– Krakelerte lykteglass er noe som kan inntreffe på tvers av flere bilmerker. Vi står ved at dette er avvik som skyldes ytre påvirkninger. Men vi har som hovedregel at vi ønsker å komme frem til minnelige løsnings­forslag med våre kunder, skriver Rune Bekken Reichborn, leder for kundeservice hos Møller Bil Oslo Vest. 

Vant over Tesla

Møller er ikke alene om å avslå kostnadsfri utbedring av sprukne lykteglass. Det gjør også Norges største bilselger Tesla, som har avslått krav blant annet fra Moss-kvinnen Maria Ngo.

Men Idar Jørgensen er heller ikke alene om å vinne frem. 

Wilhelm Hytten fra Moss fikk også medhold i sin sak i Forbrukerklage­utvalget, da baklykten hans ifølge NRK sprakk noen få måneder etter at han kjøpte bilen sin i 2021.

Tesla må dekke utbedringen til 9400 kroner, konkluderer Forbrukerklage­utvalget, i et vedtak som Tesla Norge ikke har tatt inn for tingretten.