VIETNAM: Vietnam nærmer seg 50 prosent elbilandel i nybilmarkedet, så å si alt er fra den lokale produsenten Vinfast.

Elbiler er globalt:

Stor elbilvekst i nye markeder

Det er ikke lenger rike områder som Europa eller USA som driver elbilsalget i verden.

Publisert

Det er en kraftig vekst i det globale markedet for elbiler, og det er samtidig en dreining i hvor det skyter fart.

For det er særlig i det som kalles framvoksende markeder det skjer. Det vil si i land som som er i en overgangsfase mellom å være et utviklingsland og et utviklet land, med rask økonomisk vekst og utvikling.

Vendepunkt

– Dette er et stort vendepunkt. I 2025 har tyngdepunktet flyttet seg. Fremvoksende markeder tar ikke lenger innpå, de leder an i overgangen til elektrisk mobilitet, sier Euan Graham, elektrisitets- og dataanalytiker i Ember, en pressemelding.

Ember er en global energi­tenketank som jobber med overgangen til ren energi og har sett på utviklingen av elbil­markedene over hele verden.

Det viser seg at land som Singapore, Vietnam, Thailand og Indonesia går forbi USA og mange europeiske land når det gjelder andelen elbiler av salget av nye personbiler i 2025.

Voldsom vekst

I Singapore og Vietnam har elbilandelen nådd 40 prosent, som er høyere enn de fleste europeiske land.

Så sent som i 2021 var andelen elbiler i Vietnams nybilsalg 0,05 prosent.

Dette gjør at det globale elbilmarkedet vokser, til tross for at det har stagnert i mange større markeder. 

Embers analyse viser at over en fjerdepart av alle nye personbiler som er solgt globalt i 2025, er elektriske.

– Antagelsen om at veksten innen elbiler vil stoppe opp utenfor Europa og Kina, er allerede utdatert. Fremvoksende markeder vil forme fremtiden til det globale bilmarkedet. Valgene som tas nå, når det gjelder ladeinfrastruktur og tidlig støtte, vil avgjøre hvor raskt denne utviklingen fortsetter, sier Graham.

Kinabiler

Tenketanken mener kinesisk eksport har vært en viktig driver for å møte ny etterspørsel etter elbiler, med billige, nye modeller.

Indonesia har den nest største veksten i kinesisk import av alle land i 2025. Dette følger en global trend, der markeder utenfor OECD står for nesten all vekst i kinesisk elbileksport de siste to årene.

– Den kraftige økningen i salget av elbiler i Sørøst-Asia viser at regionen er klar til å bytte ut kjøretøy med forbrenningsmotor. Denne framdriften gjenspeiler de klare økonomiske og miljømessige fordelene elbiler gir både forbrukere og beslutningstakere, sier Lam Pham, analytiker i Ember.

Powered by Labrador CMS